7._prednaska_Financni_krize
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
otevřela otázku morálního hazardu chránící bankéře za
nezodpovědné rozhodování.
Byly snad některé aktivity finančních institucí nelegální?
Je možné, že si zodpovědní lidé ani neuvědomovali, že udělali
něco špatného?
Budou finanční experti, kteří navrhli sofistikované cenné papíry
a další systém finančního inženýrství povoláni k odpovědnosti?
Měly by jejich výtvory podléhat silnějšímu dozoru?
OECD NA MÍSTĚ ČINU
V polovině roku 2009 stanovila 4 klíčové oblasti, které se ukázaly
jako nefunkční:
Řízení rizik firmy
• informace se k radě ředitelů ani k top managementu často
nedostaly
• členové rady neměli dostatečnou kvalifikaci, a to hlavně
v oblasti financí
Nefunkčnost rady ředitelů
• rada schválila strategii, ale nenastavila vhodné ukazatele
monitorování její implementace
Odměňování
• systém odměňování vybízel k rizikovým investicím a
nezohledňoval dlouhodobé zájmy
Slabý akcionářský aktivismus
TROCHA EMPIRIKY
Příčiny se shodují s předcházející americkou krizí v roce 2001.
Krizové období dobrým momentem, kdy se mohlo ukázat, zda se
finanční instituce s dobře fungující správní strukturou dokáže vyrovnat
s problémy lépe než konkurence.
• Lepší systém správy vedl během krize k lepším finančním
výsledkům amerických bank.
• Studie, jak si vedly finanční instituce ve 30 zemích zasažených krizí,
tvrdí, že ty s většinovým institucionálním vlastnictvím a větší
nezávislostí rady ředitelů měly během krize horší zisk na akcii než
ostatní.
• Manažeři společností s podílem institucionálních investorů už před
krizí vyhledávali rizikové příležitosti.
• Od roku 2000 do 2006 banky změnily výkonným ředitelům balíčky
odměn k větší motivaci v hledání nových příležitostí.
REGULATORNÍ ZMĚNY PO KRIZI
USA
Dodd-Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act
• Největší regulatorní zásah od VHK
EU
Shareholders rights directive (2007/36/EC)