7._prednaska_Financni_krize
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
The Directive 2014/95/EU on disclosure of non-financial and
diversity information by certain large undertakings and groups
ŘÍZENÍ RIZIKA A SPRÁVA SPOLEČNOSTÍ
Objeven častý nesoulad mezi managementem rizika, systémem
zainteresovanosti, a vnitřním systémem řízení a kontroly.
U managementu rizika se nejedná o technickou stránku problému, ale o aspekty správy společností a lidských vztahů.
• Jak byly informace využity ve společnosti a transformovány do
jednání správních orgánů.
Analýza v 11 významných světových bankách odhalila, že většina
selhala při předpovědích nebezpečí a podstaty stresu trhu.
• Některé z těchto bank byly schopné identifikovat příčiny
výrazného rizika již v roce 2006
Selhala úloha správních orgánů jako kontrolního orgánu, který by svými kroky
snížil míru rizika.
• Politika rizika firmy je jasnou povinností správních orgánů.
• V řadě případů si nebyly vědomy rizika, neměly k dispozici účinný
informační systém ke kontrole rizika, ani mechanismy k monitorování
důsledků realizace strategických rozhodnutí na růst rozvahy.
Objevil se jasný nesoulad mezi vedením firmy, jehož cílem bylo expandovat a
kontrolními funkcemi, které nebyly schopny vytvořit žádoucí protiváhu.
• V mnoha bankách nízký status a prestiž pracovníků managementu rizika ve
srovnání s obchodníky firmy.
• Pokřivený systém zainteresovanosti vedl k nedostatkům ve sledování
managementu rizika.
POZDĚ ALE PŘECE
Na začátku finanční krize si firmy začaly najednou uvědomovat
význam správních orgánů při řízení rizika.
• Zjistily, že v těchto orgánech nemají členy s potřebnými
znalostmi v této oblasti.
• Zprávy, které dostává správní orgán od vrcholového vedení
jsou nedostatečné, málo podrobné a neobsahují závažné
informace.
• v Německu se ukázalo se, že dozorčí rada neměla dostatek
odborných znalostí vypořádat se se změněnými
podmínkami a posouzením nové míry rizika banky.