OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
= Tazatelé se chovají jako potenciální zákazníci a všechny zkoumané jevy hodnotí podle předem připraveného klíče a škál.
- úkol tazatele není prodejnímu personálu znám
-
Součástí metody je sledování interiéru, atmosféry, délky čekání.
-
Cíl = pomoci ke zjištění dodržování standardů, zásad a norem v obchodním provozu popř. Srovnání zkoumaných kritérií s konkurenční jednotkou.
-
Hlavní smysl = zkoumat problematické části obchodní činnosti, nikoliv postihovat zaměstnance, ale takto je často zneužíván.
6.1 Historie
vznik r. 1940 v USA (využíván jako cesta k měření poctivosti zaměstnanců v bankách)
prováděn soukromými vyšetřovateli, kteří vystupovali jako obyčejní zákazníci a snažili se tak odhalit nepoctivé manipulace s peněžními prostředky
další oblast výskytu = pohostinské služby
v pozdějších letech rozšíření mezi ostatní poskytovatelé služeb zejména k hodnocení služeb personálu a uskutečnění prodeje, ke kontrole politiky cen a kvality výrobků, ke sledování konkurence atd.
v 90. letech vznik firem nabízejících tuto metodu výzkumu
rozšíření zejména z důvodu rostoucí konkurence
6.2 Mystery shopper
= osoba, která je pověřena pozorovat chování pracovníků k zákazníkům
-
důkladné a dlouhodobé zaškolení
-
úkol = pozorovat, sbírat zkušenosti a měřit či hodnotit jakékoliv služby pro zákazníky tím, že předstírají zákazníka
-
hodnocení proběhne na základě daných kritérií
-
vypracovává se zpráva o hodnocení, kterou má k dispozici zadavatel
6.3 Metody využívané při mystery shoppingu
Pozorování
pozorujeme subjekty v různých situacích (chování, pocity, vystupování osob)
mnoho výhod ale i nevýhod
typy pozorování:
-
s vědomím pozorovaného (pozorovaný může hrát a zkreslovat své chování vůči zákazníkovi) X bez vědomí pozorovaného (složitě pro vytvoření vhodných podmínek pozorování, prováděno samotným pozorovatelem, založeno na pozorovacích schopnostech);
-
mechanické (pomocí techniky – kamera, diktafon) X osobní;
-
strukturované (určen předmětem pozorování, záznam pozorovaných skutečností, jednoduchost zpracování informací) X nestrukturované (určen ouze cíl pozorování, způsob a průběh závisí na pozorovateli, vyhodnocení výsledků je poměrně náročné);
-
zjevné X skryté;
-
přímé (probíhá zároveň a pozorovaným jevem, např. s nákupním chováním) X nepřímé (pozorovány jsou efekty chování, ne chování samotné);
-
v přirozených podmínkách (v prostředí, kde pozorování probíhá a kde nastala daná situace) X v uměle vytvořených podmínkách (v prostředí, ve kterém jsou simulované určité podmínky).
-
Výhody pozorování
-
nezávislost na ochotě pozorovaného komunikovat a odpovídat na otázky;
-
pozorovaný subjekt neví o pozorování, proto nemůže schválně měnit své chování;
-
můžeme získat různé souvislosti.