Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP2_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.51 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky z Obchodního podnikání 2.

= Tazatelé se chovají jako potenciální zákazníci a všechny zkoumané jevy hodnotí podle předem připraveného klíče a škál.

- úkol tazatele není prodejnímu personálu znám

  • Součástí metody je sledování interiéru, atmosféry, délky čekání.

  • Cíl = pomoci ke zjištění dodržování standardů, zásad a norem v obchodním provozu popř. Srovnání zkoumaných kritérií s konkurenční jednotkou.

  • Hlavní smysl = zkoumat problematické části obchodní činnosti, nikoliv postihovat zaměstnance, ale takto je často zneužíván.

6.1 Historie

  • vznik r. 1940 v USA (využíván jako cesta k měření poctivosti zaměstnanců v bankách)

  • prováděn soukromými vyšetřovateli, kteří vystupovali jako obyčejní zákazníci a snažili se tak odhalit nepoctivé manipulace s peněžními prostředky

  • další oblast výskytu = pohostinské služby

  • v pozdějších letech rozšíření mezi ostatní poskytovatelé služeb zejména k hodnocení služeb personálu a uskutečnění prodeje, ke kontrole politiky cen a kvality výrobků, ke sledování konkurence atd.

  • v 90. letech vznik firem nabízejících tuto metodu výzkumu

  • rozšíření zejména z důvodu rostoucí konkurence

6.2 Mystery shopper

= osoba, která je pověřena pozorovat chování pracovníků k zákazníkům

  • důkladné a dlouhodobé zaškolení

  • úkol = pozorovat, sbírat zkušenosti a měřit či hodnotit jakékoliv služby pro zákazníky tím, že předstírají zákazníka

  • hodnocení proběhne na základě daných kritérií

  • vypracovává se zpráva o hodnocení, kterou má k dispozici zadavatel

6.3 Metody využívané při mystery shoppingu

Pozorování

  • pozorujeme subjekty v různých situacích (chování, pocity, vystupování osob)

  • mnoho výhod ale i nevýhod

  • typy pozorování:

  1. s vědomím pozorovaného (pozorovaný může hrát a zkreslovat své chování vůči zákazníkovi) X bez vědomí pozorovaného (složitě pro vytvoření vhodných podmínek pozorování, prováděno samotným pozorovatelem, založeno na pozorovacích schopnostech);

  2. mechanické (pomocí techniky – kamera, diktafon) X osobní;

  3. strukturované (určen předmětem pozorování, záznam pozorovaných skutečností, jednoduchost zpracování informací) X nestrukturované (určen ouze cíl pozorování, způsob a průběh závisí na pozorovateli, vyhodnocení výsledků je poměrně náročné);

  4. zjevné X skryté;

  5. přímé (probíhá zároveň a pozorovaným jevem, např. s nákupním chováním) X nepřímé (pozorovány jsou efekty chování, ne chování samotné);

  6. v přirozených podmínkách (v prostředí, kde pozorování probíhá a kde nastala daná situace) X v uměle vytvořených podmínkách (v prostředí, ve kterém jsou simulované určité podmínky).

  • Výhody pozorování

  • nezávislost na ochotě pozorovaného komunikovat a odpovídat na otázky;

  • pozorovaný subjekt neví o pozorování, proto nemůže schválně měnit své chování;

  • můžeme získat různé souvislosti.

Témata, do kterých materiál patří