OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Teritoriální struktura SO
-
vychází z:
historických podmínek, které formovaly rozvoj zemědělské i průmyslové produkce
geografického rozložení zdrojů nerostných surovin
politických a koloniálních vazeb minulosti
-
státy Evropy a později též Severní Amerika přes svou dominanci nedisponují potřebnými strategickými surovinovými zdroji
-
po 2. Světové válce vládnou exportu tyto země: USA, Velká Británie, Kanada, Austrálie, Nový Zéland
-
v dalším období roste význam Německa
-
v posledních 20 letech zaznamenáváme nástup nových zemí př. Čínská lidová republika, Japonsko, Francie, Jižní Korea, Belgie
Specifické postavení zemí EU
roste význam rychle se rozvíjejících ekonomik BRICS – Brazílie, Rusko, Indie, Čínská lidová republika, Jihoafrická republika
Komoditní struktura SO
-
Struktura toho, s čím mezi sebou jednotlivé státy obchodují
-
Světový obchod je možné členit do dvou kategorií:
-
Obchod se zbožím – obchod s primární produkcí, obchod se zpracovatelskými produkty
-
Obchod se službami – doprava, cestovní ruch, finanční služby, pojištění a další komerční služby
-
Komoditní struktura SO je ovlivněna:
-
Přírodními podmínkami
-
Mírou nerostného bohatství
Komoditní struktura odráží:
-
Stupeň vyspělosti ekonomiky
-
Historické, politické a hospodářské vazby
-
Integrační trendy
7. cvičení
Strategické řízení obchodních firem
Úrovně rozhodování
-
Strategické - TOP management rozhoduje o dlouhodobých záměrech (umístěný prodejny)
-
Taktické - střední management
-
Operativní - nižší výkonný management rozhoduje v běžných situacích
Strategické řízení
proces, který zabezpečuje soulad mezi posláním firmy, jejími dlouhodobými cíli a disponibilními zdroji
udržuje rovnováhu mezi firmou a prostředím, ve kterém existuje
vymezuje vize, mise a cíle firmy
Etapy strategického řízení
formulování vize – jedinečnost firmy Definování poslání (mise) – PROČ?
formulace základních firemních cílů – CO?
formulace strategií vedoucích k jejich dosažení – JAK?
vychází ze situační analýzy
Podnikatelská vize
-
základní představa o podniku - čím se chce stát pro majitele, zaměstnance a zákazníky - PROČ?
-
hypotézy a scénáře budoucího vývoje – stát, odvětví, region, strategie rozvoje
-
stanovení základních dílčích strategií – sortimentní, cenová, finanční, úvěrová, inovační, výzkumná a vývojová, zdrojová a energetická
Vize firmy
vize musí vycházet z reálné situace, možností a schopností firmy – situační analýza
vize má tři základní cíle:
-
vymezení obecného směru
-
motivace lidí k jeho dosažení
-
účinná koordinace lidí
-
Mise – poslání firmy
stručné vyjádření poselství firmy vůči zákazníkovi, zaměstnancům a veřejnosti
prezentuje:
smysl existence firmy
vztah k ostatním subjektům
normy chování
dlouhodobě uznávané hodnoty