Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP2_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.51 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky z Obchodního podnikání 2.

Teritoriální struktura SO

  • vychází z:

  • historických podmínek, které formovaly rozvoj zemědělské i průmyslové produkce

  • geografického rozložení zdrojů nerostných surovin

  • politických a koloniálních vazeb minulosti

  • státy Evropy a později též Severní Amerika přes svou dominanci nedisponují potřebnými strategickými surovinovými zdroji

  • po 2. Světové válce vládnou exportu tyto země: USA, Velká Británie, Kanada, Austrálie, Nový Zéland

  • v dalším období roste význam Německa

  • v posledních 20 letech zaznamenáváme nástup nových zemí př. Čínská lidová republika, Japonsko, Francie, Jižní Korea, Belgie

Specifické postavení zemí EU

  • roste význam rychle se rozvíjejících ekonomik BRICS – Brazílie, Rusko, Indie, Čínská lidová republika, Jihoafrická republika

Komoditní struktura SO

  • Struktura toho, s čím mezi sebou jednotlivé státy obchodují

  • Světový obchod je možné členit do dvou kategorií:

  • Obchod se zbožím – obchod s primární produkcí, obchod se zpracovatelskými produkty

  • Obchod se službami – doprava, cestovní ruch, finanční služby, pojištění a další komerční služby

  • Komoditní struktura SO je ovlivněna:

  • Přírodními podmínkami

  • Mírou nerostného bohatství

  • Komoditní struktura odráží:

  • Stupeň vyspělosti ekonomiky

  • Historické, politické a hospodářské vazby

  • Integrační trendy

7. cvičení

Strategické řízení obchodních firem

Úrovně rozhodování
  1. Strategické - TOP management rozhoduje o dlouhodobých záměrech (umístěný prodejny)

  2. Taktické - střední management

  3. Operativní - nižší výkonný management rozhoduje v běžných situacích

Strategické řízení
  • proces, který zabezpečuje soulad mezi posláním firmy, jejími dlouhodobými cíli a disponibilními zdroji

  • udržuje rovnováhu mezi firmou a prostředím, ve kterém existuje

  • vymezuje vize, mise a cíle firmy

Etapy strategického řízení
  1. formulování vize – jedinečnost firmy Definování poslání (mise) – PROČ?

  2. formulace základních firemních cílů – CO?

  3. formulace strategií vedoucích k jejich dosažení – JAK?

  • vychází ze situační analýzy

Podnikatelská vize
  • základní představa o podniku - čím se chce stát pro majitele, zaměstnance a zákazníky - PROČ?

  • hypotézy a scénáře budoucího vývoje – stát, odvětví, region, strategie rozvoje

  • stanovení základních dílčích strategií – sortimentní, cenová, finanční, úvěrová, inovační, výzkumná a vývojová, zdrojová a energetická

Vize firmy
  • vize musí vycházet z reálné situace, možností a schopností firmy – situační analýza

  • vize má tři základní cíle:

    • vymezení obecného směru

    • motivace lidí k jeho dosažení

    • účinná koordinace lidí

Mise – poslání firmy
  • stručné vyjádření poselství firmy vůči zákazníkovi, zaměstnancům a veřejnosti

  • prezentuje:

    • smysl existence firmy

    • vztah k ostatním subjektům

    • normy chování

    • dlouhodobě uznávané hodnoty

Témata, do kterých materiál patří