Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP2_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.51 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky z Obchodního podnikání 2.
  • nárůst mezinárodní spolupráce, ale též soupeření velmocí

    1. Globalizace

  • oblast politická, hospodářská i kulturní

  • vysoká úroveň mezinárodní dělby práce specializace a standardizace

  • vysoká míra rozvoje informačních a komunikačních technologií

  • elektronické peníze

  • v polovině 70. let zpomalení tempa růst světové obchodu (neadekvátní makroekonomická opatření vlád)

  • v 90. letech opět růst díky moderním informačním a komunikačním technologiím

  • v roce 2007 další pokles díky finanční a ekonomické krizi

Svět:

Růst objemu obchodu – 3,8% (1850-1913), 8,2% (1950-1973), 5,0% (1974-2007)

Růst populace – 0,8%, 1,9%, 1,6%

Růst HDP – 2,1%, 5,1%, 2,9%

Růst HDP na obyvatele – 1,3%, 3,1%, 1,2%

Význam MO

efektivnost – zajištění proporcionality – demonstrativní efekt – stabilizace vzájemných vtahů –

snižování rizika konfliktů – zvyšování zaměstnanosti – vývoz kapitálu – cestovní ruch

Export

  • díky zahraniční poptávce opouští část produkce do zahraničí → růste HDP vyvážející ekonomiky

  • růst produktu je obvykle spojen též s poklesem nezaměstnanosti (Okunův zákon)

Import

  • dovoz má obvykle negativní dopad na úroveň produktu

  • díky dovozu roste nezaměstnanost

  • pro spotřebitele je však import výhodný, protože na trhu roste konkurence →

– růst kvality

– pokles ceny

– širší sortiment

Subjekty vnějších obchodních vztahů:

  • centrální vláda

  • parlament

  • politické strany

  • bankovní instituce

  • silové složky (armáda, policie)

  • asociace podnikatelů a obchodní a hospodářské komory

  • odborové svazy

  • velké průmyslové podniky

Čína, EU

importéři – EU, USA, Čína

Pozitiva a negativa MO

  • možnost likvidace domácích výrobců díky podstatně nižším cenám zahraničního zboží

  • pokles HDP a růst nezaměstnanosti

  • růst výdajů na sociální dávky pro nezaměstnané a zároveň o pokles příjmů z daní a zákonného pojištění

  • odliv spotřebních výdajů do zahraničí díky importu

  • možnost vyšší produkce pro domácí firmy a s tím spojený růst HDP

  • dostupnost širšího sortimentu pro zákazníky

  • tlak na sbližování cen díky zvýšené konkurenci a mezinárodní cenové arbitráži

  • urychlení hospodářského vývoje země

  • podpora a rozvoj mezinárodních vztahů

Úloha mo v národní ekonomice

  • Transformační funkce

  • Funkce vyrovnání trhů

  • Harmonizační funkce

  • Transmisní funkce

  • Růstová funkce

  • Ostatní funkce

6. cvičení

Mystery shopping

  • Druh marketingového výzkumu (dotazování a pozorování).

= Tajný nákup, fiktivní (virtuální) nakupování.

= Zúčastněné pozorování, jehož prostřednictvím lze subjektivně vnímané pracovní chování zaměstnance v prodejní interakci objektivně posoudit.

= Zjišťuje, jak je ve skutečnosti určitý produkt nabízen, jakou má podporu, jaké je chování zaměstnanců v případě, že se objeví potenciální zákazník.

Témata, do kterých materiál patří