OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
nárůst mezinárodní spolupráce, ale též soupeření velmocí
-
Globalizace
-
-
oblast politická, hospodářská i kulturní
-
vysoká úroveň mezinárodní dělby práce specializace a standardizace
-
vysoká míra rozvoje informačních a komunikačních technologií
-
elektronické peníze
-
v polovině 70. let zpomalení tempa růst světové obchodu (neadekvátní makroekonomická opatření vlád)
-
v 90. letech opět růst díky moderním informačním a komunikačním technologiím
-
v roce 2007 další pokles díky finanční a ekonomické krizi
Svět:
Růst objemu obchodu – 3,8% (1850-1913), 8,2% (1950-1973), 5,0% (1974-2007)
Růst populace – 0,8%, 1,9%, 1,6%
Růst HDP – 2,1%, 5,1%, 2,9%
Růst HDP na obyvatele – 1,3%, 3,1%, 1,2%
Význam MO
efektivnost – zajištění proporcionality – demonstrativní efekt – stabilizace vzájemných vtahů –
snižování rizika konfliktů – zvyšování zaměstnanosti – vývoz kapitálu – cestovní ruch
Export
-
díky zahraniční poptávce opouští část produkce do zahraničí → růste HDP vyvážející ekonomiky
-
růst produktu je obvykle spojen též s poklesem nezaměstnanosti (Okunův zákon)
Import
-
dovoz má obvykle negativní dopad na úroveň produktu
-
díky dovozu roste nezaměstnanost
-
pro spotřebitele je však import výhodný, protože na trhu roste konkurence →
– růst kvality
– pokles ceny
– širší sortiment
Subjekty vnějších obchodních vztahů:
centrální vláda
parlament
politické strany
bankovní instituce
silové složky (armáda, policie)
asociace podnikatelů a obchodní a hospodářské komory
odborové svazy
velké průmyslové podniky
Čína, EU
importéři – EU, USA, Čína
Pozitiva a negativa MO
možnost likvidace domácích výrobců díky podstatně nižším cenám zahraničního zboží
pokles HDP a růst nezaměstnanosti
růst výdajů na sociální dávky pro nezaměstnané a zároveň o pokles příjmů z daní a zákonného pojištění
odliv spotřebních výdajů do zahraničí díky importu
možnost vyšší produkce pro domácí firmy a s tím spojený růst HDP
dostupnost širšího sortimentu pro zákazníky
tlak na sbližování cen díky zvýšené konkurenci a mezinárodní cenové arbitráži
urychlení hospodářského vývoje země
podpora a rozvoj mezinárodních vztahů
Úloha mo v národní ekonomice
-
Transformační funkce
-
Funkce vyrovnání trhů
-
Harmonizační funkce
-
Transmisní funkce
-
Růstová funkce
-
Ostatní funkce
6. cvičení
Mystery shopping
-
Druh marketingového výzkumu (dotazování a pozorování).
= Tajný nákup, fiktivní (virtuální) nakupování.
= Zúčastněné pozorování, jehož prostřednictvím lze subjektivně vnímané pracovní chování zaměstnance v prodejní interakci objektivně posoudit.
= Zjišťuje, jak je ve skutečnosti určitý produkt nabízen, jakou má podporu, jaké je chování zaměstnanců v případě, že se objeví potenciální zákazník.