OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Distribuční politika
pozorování nákupního chování
nákupní testy
dotazování v prodejnách
analýza distribučních cest
trénink prodejního personálu
Cenová politika
kritéria pro cenovou strategii zaměřenou specificky na cílové trhy
psychologické aspekty tvorby cen
Komunikační politika
psychologické testování propagačních koncepcí
propagační pretesty
testování názvu
analýza image
Základní techniky kvalitativního výzkumu
-
Přímý dotaz
využití u skutečností, které jsou na vědomé a ochotně sledované úrovni (př. Které druhy vlasové kosmetiky používáte?)
-
Konfliktní skupiny
účelově sestaveny tak, aby v nich došlo ke konfliktu názorů členů skupiny
-
Nepřímý dotaz
zjištění vědomých, ale s malou ochotou sdělovaných informací
např. Kolik měsíčně vyděláváte? O – 5 000,- Kč, 10 – 20 000,- Kč atd.
-
Faktorová analýza
matematicko-statistická metoda, která umožňuje analýzu vnitřní struktury matice pomocí interkorelaci
nejčastěji se využívá při tvorbě polaritách škál nebo aplikace techniky sémantického diferenciálu
-
Test barev
testuje barevné provedení výrobků, obalů, značek atd.
může usnadnit jejich rozlišení, podmínkou je vzájemný barevný kontrast
nejsilnější kontrast a rozlišující efekty vykazují barvy protilehlé v barevném spektru:
-
červená – zelená
-
žlutá – fialová
-
modrá – oranžová
-
černá – bílá
-
Doplňování vět
využívá asociace, které vzniknou při čtení nekončené věty → vyprovokování rychlé odpovědi
na přednášky z OBP2 chodím proto, že…
-
Rosenzweigovy frustrační obrázky
patří mezi projekční diagnostické testy
v obrazcích je naznačena situace, pomocí které se blokuje potřeba jednoho z aktérů na obrázku
bublina u frustrované osoby je prázdná -> respondent doplní svůj názor a tím vyjádří, jak by danou situaci řešil
-
Bublinový test
používá komiksový obrázek, na němž je jednoduchá stylizovaná postavička osoby (osob) s dostatečné velkou bublinou nakreslenou u úst
má celou řadu variant
do první bubliny má respondent vepsat, co postavička říká a do druhé co si myslí
5 .4 Zpracování a analýza dat
Kontrola a úprava údajů
Nejprve prověříme dvě vlastnosti shromážděných údajů, kontrolujeme zejména:
-
validitu údajů (přesnost)
-
reliabilitu údajů (spolehlivost, pravdivost)
První kontrola = kontrola úplnosti a čitelnosti – rozhodujeme se, zda budeme kontrolovat všechny údaje (dotazníky) nebo vybereme náhodně jen některé
Potom logická kontrola = zkoumá, zda respondent odpovídal pravdivě a tazatel sběr údajů skutečně prováděl.
věnujeme se také problematice neutrálních odpovědí, protože jejich počet by neměl být vyšší než 5 – 10 %
pokud je četnost těchto odpovědí vyšší, měli bychom se zamyslet nad formulací otázky a případně ji vyloučit