OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
prostý náhodný výběr
- získáme ze seznamu populace losováním nebo pomocí náhodných čísel, kdy každá jednotka má stejnou pravděpodobnost zařazení do výběru,
-
záměrný výběr
- náhodně vybereme první jednotku a poté další k-tou,
-
kvótní výběr
- používáme kvóty podle znaků, které jsou předmětem výzkumu (např. pohlaví, věk, vzdělání, příjem atd.),
-
úsudkové metody
- výběr provádíme dle vlastního úsudku
-
samovolné metody
- náhodné kontaktování respondentů (např. chodců)
-
příležitostné metody
- vybíráme nejlépe dosažitelné členy populace
-
snowball (řetězové) metody
- prvního respondenta vybíráme náhodně a další dle doporučení předchozího respondenta
AD 3: Realizace marketingového výzkumu
lze provádět vlastními zaměstnanci firmy nebo je možné vybrat externí firmu
finančně nejnákladnější fáze → nutné věnovat jí odpovídající pozornost
Ad 4: Analýza a vyhodnocení získaných údajů
propojena s předchozí fází
je velmi úzce propojena s předchozí fází
agregace dat a jejich statistická syntéza
používá se celá řada matematicko-statistických metod vyhodnocení dat pro zpracování kvantitativních hodnot
v prvním kroku dochází ke kontrole údajů
získaná data jsou přezkoumávána z hlediska jejich validity (přesnosti) a spolehlivosti
je nutné provést kontrolu úplnosti získaných informací a vyloučit výsledky, které jsou zavádějící či nepřesné
nejsložitější situace nastává v případě, že jsou respondentům pokládány zcela otevřené otázky a možnosti volné odpovědi
pro základní zpracování dat je možné využít nejrůznější způsoby
v případě, že získaná data jsou kvalitativního charakteru, je nutné provést jejich kódování, tj. převod do symbolů, aby mohly být též zpracovány pomocí matematicko-statistických metod
statistické metody, které využíváme ke zpracování dat lze členit na základní a pokročilé:
-
Základní metody
-
stanovení absolutních a relativních četností
-
popis středních momentů, kolem nichž kolísají varianty odpovědí
-
průměry (aritmetický, vážený atd.)
-
modus, medián, kvantily a kvartily
-
míry variability (směrodatná odchylka, rozptyl)
Pokročilé metody
-
frekvenční a kontingenční tabulky
-
celá řada koeficientů, které měří statistickou významnost síly vztahu zkoumaných jevů (např. Pearsonův koeficient, Spearmanův koeficient apod.)
-
regresní a korelační analýza atd.
AD 5: Interpretace výsledků
Převedení výsledků analýzy do závěrů a doporučení nejvhodnějšího řešení zkoumaného problému.
Správná interpretace získaných dat je kritickým bodem vedoucím k vyvrácení či potvrzení hypotéz a jejich vyhodnocení
Zásady interpretace výsledků výzkumu je možné shrnout následovně:
-
data musí být postupně zobecňována a musí být objektivně posouzena,
-
jednoznačně musí být rozlišeny následky a jejich příčiny,
-
interpretace musí být prosta osobních mínění (musí vycházet z faktů),
-
shrnuty musí být některé souvislosti.