Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP2_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.51 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky z Obchodního podnikání 2.

- každý je propojen

  1. Funkcionální (funkční) struktura

- seskupování pracovníků dle činnosti

  1. Divizní struktura

- přechod na decentralizované řízení u rostoucích firem

- divize jsou utvářeny dle:

- výrobku či služby (značky)

- zákazníka nebo skupiny zákazníků

- místa působení

- běžné u retailových řetězců

  1. Hybridní a maticová struktura

Specifika organizace obchodní firmy

  • malé jednotky – živnostenské podnikání

  • malé a střední jednotky – právní forma s.r.o nebo družstva

  • velké retailingové firmy – akciová forma -holding (seskupení mateřské a dceřiných společností)

  • divize (i mezinárodní)

  • strategické podnikatelské jednotky (SBU)

Organizace obchodní firmy

  • adaptuje obecné teoretické zásady na specifika obchodu

  • vychází z procesů, kterými se vytváří hodnota poskytnuté služby (zprostředkování prodeje zboží)

Významné faktory:

  1. prvky obchodního provozu (statické, dynamické)

  2. technologie obchodního provozu (procesy primární a podpůrné (sekundární)

4.4 Organizování podle prvků obchodního provozu

  • Statické prvky jsou z hlediska času relativně stabilní

4.4.1 Statické prvky

  • Stavebně-technické řešení

  • Umístění jednotky

  • Velikost jednotky

  • Dynamické prvky pružně reagují na vnější vlivy

Organizování statických prvků

  • jsou předmětem strategického rozhodování – volba území, analýzy zájmové oblasti a kupního potenciálu

  • vymezeny v projektu (stavebně-technické řešení) – respektuje charakter sortimentu, velikost prodejny, území, právní předpisy…

  • finančně i časově značně náročně

  • změny – odůvodněné, náročně

  • prvky space managementu – dle velikosti jednotky, sortimentu, formy prodeje, typizovaného firemní řešení

  • dispoziční členění areálu a ploch hlavních (prodejna) a pomocných (sklady, zázemí, dopravní cesty a parkoviště)

  • umístění technických a technologických zařízení vzhledem k uspořádání prodejní plochy (osvětlení, přívod energií, např. umístění mrazicích pultů)

4.4.2 Dynamické prvky

  • Pracovníci

  • Sortimentní profil

  • Soubor nabízených služeb a jejich kvalita

  • Úroveň moderních technologií

Organizování dynamických prvků

  • základní prvky jsou sortiment a provozně obchodní operace

  • musí velmi pružně reagovat na vnější vlivy, tj. jedná se taktické rozhodování

  • běžná součást organizování na úrovní managementu obchodní jednotky

  • zásahy jsou levnější a časově méně náročné

  • pracovníci – rozdělení do úseků, zvyšování kvalifikace, rozvrh směn, přidělení operativních úkolů dle frekvence zákazníků

  • sortiment – jeho skladba, vymezení šířky a hloubky sortimentu, merchandising, dodavatelé, ceny atd.

  • soubor nabízených služeb – forma prodeje a řízení prodejních operací

  • postup a manipulace zbožím v obchodní jednotce

  • poradenství, informování zákazníků, reklamace, dárková služba – souvisí s dovednostmi pracovníků – tvoří konkurenční výhodu

Témata, do kterých materiál patří