OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- každý je propojen
Funkcionální (funkční) struktura
- seskupování pracovníků dle činnosti
Divizní struktura
- přechod na decentralizované řízení u rostoucích firem
- divize jsou utvářeny dle:
- výrobku či služby (značky)
- zákazníka nebo skupiny zákazníků
- místa působení
- běžné u retailových řetězců
Hybridní a maticová struktura
Specifika organizace obchodní firmy
malé jednotky – živnostenské podnikání
malé a střední jednotky – právní forma s.r.o nebo družstva
velké retailingové firmy – akciová forma -holding (seskupení mateřské a dceřiných společností)
-
divize (i mezinárodní)
-
strategické podnikatelské jednotky (SBU)
Organizace obchodní firmy
adaptuje obecné teoretické zásady na specifika obchodu
vychází z procesů, kterými se vytváří hodnota poskytnuté služby (zprostředkování prodeje zboží)
Významné faktory:
prvky obchodního provozu (statické, dynamické)
technologie obchodního provozu (procesy primární a podpůrné (sekundární)
4.4 Organizování podle prvků obchodního provozu
Statické prvky jsou z hlediska času relativně stabilní
4.4.1 Statické prvky
Stavebně-technické řešení
Umístění jednotky
Velikost jednotky
Dynamické prvky pružně reagují na vnější vlivy
Organizování statických prvků
jsou předmětem strategického rozhodování – volba území, analýzy zájmové oblasti a kupního potenciálu
vymezeny v projektu (stavebně-technické řešení) – respektuje charakter sortimentu, velikost prodejny, území, právní předpisy…
finančně i časově značně náročně
změny – odůvodněné, náročně
prvky space managementu – dle velikosti jednotky, sortimentu, formy prodeje, typizovaného firemní řešení
-
dispoziční členění areálu a ploch hlavních (prodejna) a pomocných (sklady, zázemí, dopravní cesty a parkoviště)
-
umístění technických a technologických zařízení vzhledem k uspořádání prodejní plochy (osvětlení, přívod energií, např. umístění mrazicích pultů)
4.4.2 Dynamické prvky
Pracovníci
Sortimentní profil
Soubor nabízených služeb a jejich kvalita
Úroveň moderních technologií
Organizování dynamických prvků
základní prvky jsou sortiment a provozně obchodní operace
musí velmi pružně reagovat na vnější vlivy, tj. jedná se taktické rozhodování
běžná součást organizování na úrovní managementu obchodní jednotky
zásahy jsou levnější a časově méně náročné
pracovníci – rozdělení do úseků, zvyšování kvalifikace, rozvrh směn, přidělení operativních úkolů dle frekvence zákazníků
sortiment – jeho skladba, vymezení šířky a hloubky sortimentu, merchandising, dodavatelé, ceny atd.
soubor nabízených služeb – forma prodeje a řízení prodejních operací
-
postup a manipulace zbožím v obchodní jednotce
-
poradenství, informování zákazníků, reklamace, dárková služba – souvisí s dovednostmi pracovníků – tvoří konkurenční výhodu