OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- soustřeďuje se na průběh prodeje a jeho efektivnosti u různých tržních segmentů
-
Výzkum image
- sleduje obraz, jaký si zákazníci vytváří o firmě, jejich produktech a přináší podklady pro posílení či změnu image
-
Výzkum zahraničních trhů
- sběr a zpracování informací o zahraničních trzích (se všemi odlišnostmi)
- v první fázi se provádí tzv. screening (první monitorování zahraničního trhu)
4.2 Proces marketingového výzkumu
= Posloupnost kroků, které je důležité dodržet.
-
Cíl procesu = zajistit úspěšné vyřešení konkrétního problému.
-
Proces se skládá z několika fází, které prostupují celý postup marketingového výzkumu.
AD 1: Definice problémů a cílů MV
= Stanovení základních cílů marketingového výzkumu (nutné věnovat odpovídající pozornost).
= pro správnou formulaci výzkumného problému je nutné nejprve specifikovat zaměření a cíle výzkumu, provést revizi prostředí v kontextu problému, prozkoumat povahu problému a prověřit důsledky různých alternativ
-
Vymezíme oblast, která se MV týká.
Tři základní typy MV:
-
deskriptivní
- popis nějakého jevu
-
informativní (explorativní)
- zjišťování nějakých informací → proč tomu tak je
-
kauzální
- zjišťování příčiny proč tomu tak je → vztah
AD 2: Tvorba plánu a metodiky
- podrobný plán vlastní realizace výzkumu a metodiky a jeho kontroly
- poskytuje přehled existujících zdrojů dat a detailně vysvětluje specifické postupy, které budou využity pro dosažení cílů výzkumu
- shrnuje veškeré výzkumné kroky a činnosti, ke kterým má dojít v průběhu jednotlivých fází MV
- obsah a struktura plánu se odvíjí od typu prováděného výzkumu, problému, který má být řešen
Obvykle zahrnuje tyto kroky:
-
Formulace výzkumného problému.
-
Určení informačních potřeb a stanovení typů vhodných dat.
-
Vymezení základního souboru a navržená technika sběru dat.
-
Metody sběru dat, kontaktní metody oslovení respondentů.
-
Matematické, statistické a jiné metody analýzy dat.
-
Rozpočet marketingového výzkumu.
-
Časový harmonogram.
-
Odpovědné osoby a způsob kontroly.
-
Je nutné správně zvolit metody sběru dat, vhodné typy dat a správně stanovit vzorek a odpovídající techniku výběru vzorku.
-
Vymezujeme též jaká primární a sekundární data a jaké typy zdrojů pro sekundární data využijeme
-
plánujeme sběr primárních dat a odpovídající metodu jejich sběru
-
Při výběru respondentů a stanovení výběrového vzorku je nutné určit cílovou skupinu, počet respondentů a výběr metody jejich stanovení.
-
Nejčastěji používáme tzv. výběrové šetření, které využívá pouze část vzorku populace.
Metody marketingového výzkumu
-
Pro stanovení výběrového vzorku lze využít:
-
metody náhodného výběru,
-
metody záměrného výběru.
-
mezi metody náhodného výběru lze zařadit: