OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
uskutečňuje výhradně prostřednictvím elektronických prostředků
nepřímé e-obchody - objednávka, uzavření smlouvy nebo i placení se uskutečňuje
prostřednictvím elektronických prostředků, dodávka zboží se
děje tradičními prostředky
Kategorie dle účastníků
B2B
Zajištění automatizovaného poskytování služeb na internetu pro reprodukční schopnosti.
Výhody:
-
snížení nákladů na prodejce
-
zvýšení efektivity provozů
-
zlepšení ovladatelnosti procesů
-
dosah nabídky
Typy sítí B2B:
-
operativní (krátkodobost sítě, log. řetězce),
-
spolupracující (zapracována do strategie rozvoje podniku, rozvoj klíčových kompetencí a odpovědností),
-
inovační sítě,
-
sítě zájmových skupin (posílení společných zájmů).
B2C
prodej zboží pro konečné spotřebitelé
-
prodej formou přímého prodeje
-
za pomoci obchodování
-
samostatné obchody
-
internetové obchodní domy
C2C
= Prodej mezi spotřebiteli
Inzertní služby.
Online aukce.
-
Anglický typ aukce cena se zvyšuje (uveřejněná nabídka zboží za minimální cenu).
-
Holandský typ aukce (uveřejněná poptávka za maximální možnou přijatelnou cenu).
C2B
= Obchody, kdy zákazník oslovuje podnikatele, např. definuje zboží a vyzývá obchodníky k podání nabídek.
B2A, C2A (business/customer to administration)
= Vztahy ke státní správě (eGovernment), např. elektronické podání daňového přiznání).
3.4 Internetové obchody (E-shops)
= Speciální webové aplikace sloužící ke zprostředkování obchodních transakcí na internetu, většinou v oblasti B2C.
= Alternativa kamenných obchodů, nebo nákupních center.
= Vznik v USA v 1. Pol. 90. Let 20. Stol., významný rozvoj po r. 2000.
= Základ = běžný katalog výrobků (řazeny do kategorií, které se však často prolínají).
= Ze zákona musí být součástí e-shopu další informace (kontaktní údaje, obchodní podmínky apod.).
= Reference zákazníků (např. Recenze nabízených produktů).
= Provozují výměnu odkazů s jinými tematicky podobnými stránkami, čímž oboustranně zvyšují svoji propagaci.
= Uživatel má dost času rozmyslet, který produkt či službu zakoupit.
Služby e-shopů
nabídka a vyhledání produktů s možností objednávky
příjmu takových objednávek od zákazníků
zprostředkování plateb
poskytování dalších informací o výrobcích
řešení reklamací
Proces prodeje
uživatelé prochází katalog zboží, nebo vyhledávají produkt podle zadaných parametrů
produkty mají většinou detailní stránku s podrobnějším popisem a výčtem specifik a variant
přidání produktu do tzv. košíku, speciální stránky, kde se shromažďují vybrané produkty
produkty umístěné v košíku se objednají tzv. povinnou registrací (nežádoucí) nebo pomocí vyplnění kontaktních údajů
různé způsoby platby
odeslání pomocí pošty, zásilkových firem, či do výdejen e-shopů