OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
technické (úroveň techniky a technologie),
ekonomické (celková ekonomická situace),
legislativní,
kulturní (úroveň povědomí o internetu).
3.2 eBusiness (e-biz, E-business)
Někdy chybně redukován pouze na elektronický obchod (E-commerce, e-obchod).
Zahrnuje specifické procesy a vztahy realizované prostřednictvím elektronických médií:
-
eProcurement
-
eBilling
-
moderní, ekologický a efektivní způsob předávání daňových dokladů elektronicky
-
nahrazuje tištěnou verzi
-
alternativa k zasílání faktur
-
eLearning
-
Zadávání instrukcí pomocí PC prostřednictvím internetu nebo CD-ROM
-
Média: text, video a audio
-
Cíl = zlepšovat znalosti uživatele
Každý podnikový proces se může vyskytovat ve své ePodobě, pokud je realizován pomocí elektronických komunikačních kanálů.
E-procurement
Důvod vzniku = zvýšení obchodních příležitostí a reálné úspory.
= B2B nákup a prodej zboží (zásob) i služeb prostřednictvím internetu s využitím dalších
informačních a síťových systémů (EDI).
Dynamicky rozvíjející se oblast elektronického obchodování.
E-procurement weby dovolují registrovaným uživatelům vyhledávání zákazníků nebo prodejců zboží a služeb.
Účastníci systémů získávají:
-
schopnost kontrolovat své nákupy,
-
snižovat nákupní ceny,
-
zlepšovat výrobní cykly,
-
získávat nové odběratele a zbavovat se nadnormativních zásob.
Software pro e-procurement (elektronická tržiště, elektronické aukce).
Slovník e-procurementu:
RFI: request for Information - žádost o informace,
RFP: request for Proposal - žádost o nabídku,
RFQ: request for Quotation - žádost o udání ceny,
RFx: - horní tři termíny dohromady,
eRFx: software pro obsluhu (řízení) RFx projektů.
3.3 Online Selling
= Prodejní strana elektronického obchodování (e-commerce).
= Akceptace objednávky přes internet nebo ostatní počítačové sítě prostřednictvím webových stránek nebo pomocí elektronické výměny, a to bez ohledu na způsob platby nebo realizace dodávky.
= Nezahrnuje prodeje klasickou cestou nebo prostřednictvím e-mailu.
Elektronické obchodování = výraz pro proces nakupování a prodávání, který se odehrává za pomocí IT.
Systémy spolupracují s ekonomickým, logistickým a účetním softwarem.
Elektronické trhy představují webové stránky, které:
-
popisují produkty nabízené obchodníkem,
-
umožňují zákazníkovi vyhledávání potřebných informací a tak si může zákazník ověřit, zda mu produkt vyhovuje,
-
umožňují zákazníkovi zpracování objednávky s využitím moderních platebních prostředků.
Kategorie e-obchodu
Podle účastníků.
Podle otevřenosti použitého média:
a. uzavřené transakce – obchod po uzavřených sítích
b. otevřené transakce – obchod mezi otevřeným počtem účastníků
Podle způsobu plnění:
přímé e-obchody - objednávka, placení i dodávka nehmotných statků se