OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2.3 Regionální značky
Regionální produkt
Charakteristický produkt určitého regionu.
Hmotný produkt, služba nebo jejich kombinace.
Potravinářské, zemědělské a přírodní produkty, řemeslné výrobky.
Opatřen regionální značkou.
Odlišnost regionů (geografická, ekonomická), různé kultury, tradice, zvyky.
Lokální (místní) produkt = spojený s místní produkcí či místní produkcí produktů vypěstovaných na polích.
velká část produktu musí být vyrobena a vypěstována v regionu, ale regionální produkt může být vyrobena z jiných surovin, ale je to typický produkt regionu
Tradiční výrobky (hmotné statky i služby), které jsou vytvořené na základě jedinečných zvyklostí, postupů či receptů dané oblasti.
Pro označení regionálních produktů je vhodné použít regionální značku.
Regionální značka
Vyjadřuje spolupráci státní instituce (veřejného sektoru) a výrobců (soukromého sektoru).
Značka unikátnosti pro výrobky a služby výrobců z vymezené oblasti.
Garantuje původ produktu.
Má své logo, které vystihuje vztah k regionu, jedinečnost.
Podnět k vytvoření regionální značky:
-
ze strany veřejného sektoru = podpory místního regionu, zajištění trvalého rozvoje regionu;
-
ze strany místních výrobců vyplývá ze snahy společné propagace regionální značky, zvýšení prodeje a z touhy zviditelnit sebe, značku i danou oblast.
-
Značka pro řemeslné výrobky, potraviny a zemědělské produkty a přírodní produkty.
Pomáhá výrobcům s odbytem jejich produktů, v reklamě a propagaci a se zvýšením prestiže výrobků v tuzemsku i zahraničí.
Posiluje sounáležitost místního obyvatelstva s regionem.
Zprostředkovává kontakty mezi výrobci a dalšími lokálními aktéry.
Podněcuje zapojení obyvatel do dění v regionu.
Výrobci s regionální značkou
Zemědělci, živnostníci, lidoví umělci, malé rodinné firmy.
Nemají zkušenosti s prodejem, neznají trh, nemají dostatek peněz na marketing
Zprostředkování kontaktu mezi výrobci a dalšími lokálními aktéry
Systém pomáhá výrobcům s odbytem jejich produktů, v reklamě a propagaci a se zvýšením prestiže výrobků v tuzemsku i zahraničí
Posiluje sounáležitost místního obyvatelstva s regionem
Často malé zkušenosti s prodejem svých produktů, neznají trh, nemají dostatek peněz na marketing.
Koupí označených výrobků a produktů mají obyvatelé zdejších obcí možnost podporovat místní živnostníky a tím i mikroregion, ve kterém žijí.
Turisté chtějí poznat místní tradice, koupit originální suvenýr, ochutnat místní speciality, díky značce mají jistotu, že si domů odvezou skutečně originální a kvalitní produkt.
Vlastník značky regionálního produktu
Značky vznikají odlišným způsobem než značky výrobců, či obchodníků
„Klasické“ značky si vytváří a registruje sám výrobce, resp. obchodník
Odlišností je především iniciátor vzniku a vlastnik značky regionálního produktu.
Iniciátor a lokální koordinátor = většinou místní občanské sdružení (zapsané spolky), místní akční skupiny.
Prodejci platí za využívání značky na základě toho, o kolik se jim zvýší obrat.
Projekt je v ČR úspěšný
Společnou propagaci zajišťuje Asociace regionálních značek