OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Asociace regionálních značek
Sdružení českých a moravských regionů, které zavedly a rozvíjejí vlastní značku pro místní produkty.
Cíl = podpora udržitelného rozvoje podnikání s ohledem na životní prostředí a posilování vazeb v místním společenství.
Sdružuje regionální značky pro produkty, výrobky a služby fungující na území české republiky s možným přesahem do dalších států založených na jednotných principech fungování značení a které využívají jednotného grafického stylu.
Činnost ARZ je upravena stanovami a vnitřním řádem
Sdružuje regionální značky pro produkty, výrobky a služby na území ČR (přesah do dalších států)
V každém regionu působí regionální koordinátor, který komunikuje s místními výrobci a s ARZ a zajišťuje správu dané značky.
V každém regionu je samostatná certifikační komise, která uděluje značku výrobkům po splnění jednotných pravidel přizpůsobených potřebám regionů.
Regionální značení v ČR:
-
systém regionálního značení je podporován a koordinován associací regionálních značek
-
26 regionů
-
21 regionálních
3. přednáška
Informační technologie v obchodě
3.1 Informační systém
Co to je?
= „soubor lidí, technických prostředků a metod, zabezpečující sběr, zpracování, uchování a přenos dat za účelem tvorby a prezentace informací podle potřeby a pro potřeby uživatelů činných v systémech řízení“ (Vaněček, 2008, p. 59)
K čemu to je?
aby potřebná data, potřebné informace a znalosti byly k dispozici včas a na potřebném místě a bylo je možné účelně a hospodárně využít
⇒ konkurenční výhoda (Veber et al., 2009)
Informační systémy v obchodě
= nedílná součást provozu jakéhokoli podnikatelského subjektu
v maloobchodním podnikání je to nutná podmínka efektivní podpory klíčových procesů
význam dle velikosti prodejny, prodávaného sortimentu a majetkové struktury podniku.
využití informačních a komunikačních technologií je projevem globalizace
v současné době využíváme zejména:
internet,
mobilní komunikaci,
radiofrekvenční systémy
Dopady informačních systémů v obchodě
utváření podnikových a mezipodnikových komunikačních a obchodních sítí
časová a prostorová neomezenost komunikace
vysoká rychlost sdílení informací
sdílení finančních, logistických a marketingových služeb
snadná dostupnost informací (ale může se objevit problém jejich spolehlivosti)
růst konkurence – snadné porovnání cen, podmínek či úrovně služeb
vznik nových prodejních kanálů – internet, e-business
snižování nákladů na obchodní operace
nové možnosti marketingových aktivit
změny způsobu práce obchodníků
3.2 Podnikové informační systémy
„uspořádání vztahů mezi lidmi, datovými a informačními zdroji a procedurami a jejich zpracování za účelem dosažení stanovených cílů“
ERP = podstata všech podnikových informačních systémů
Cíl ERP = integrace dílčích podnikových funkcí v jeden celek