OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Přesouvání rizika
přesun rizika na jiné subjekty (např. na velkoobchod, na dodavatele apod.)
Přenesení rizika
převedení rizika na specializovaný subjekt (za úplatu), typicky na pojišťovnu
Kompenzace rizik
vyvážení míry rizika jiným protiobchodem či operací s jiným účinkem (např. zajištění proti kurzovému riziku apod.)
Dělení rizik
na více účastníků, např. vytvořením konsorcia (sdružení)
Monitorování rizik
vyhodnocení účinnosti uplatněné strategie a zvolených metod (monitorování, přehodnocování a kontrola prováděných činností)
Financování rizik
odvracet rizika = předvídat a vytvářet adekvátní finanční zdroje, aby organizace mohla účinně čelit dopadům očekávaných rizik.
dvě možnosti:
pokrytí rizik z vlastních zdrojů
pokrytí rizik v cizích zdrojů (typicky pojištění)
pojistný fond = rezervní fond, na kterém se podílejí všechny zúčastněné osoby, ale jeho rozdělování probíhá ve prospěch těch, u kterých došlo k realizaci nahodilé události
5.6 Matice rizik
autor Klaus Winterling
analytická technika užívaná při řízení rizik a v krizovém řízení
kategorizace rizik podle dvou parametrů:
pravděpodobnost vzniku rizika v daném čase - jak reálné a pravděpodobné je, že riziko skutečně nastane - matice definuje tři úrovně pravděpodobnosti - nízkou, střední a vysokou
účinky rizika na organizaci - jaké by byly dopady rizika na organizaci, pokud riziko nastane - matice definuje tři úrovně účinku - negativní, ohrožující a zničující
5.7 Vybraná obchodní rizika
rizika spojená s procesem zásobování (dopravy a přepravy, skladování, velikosti běžných a pojistných zásob, vystavení zboží apod.)
znehodnocení, poškození zboží
krádeže
dodavatelské vztahy a jejich organizace
rizika cenová
rizika přenosu informací
rizika v oblasti informačního managementu
fluktuace zaměstnanců apod.
5.8 Rizika v mezinárodním obchodě
Komerční riziko
Přepravní riziko
Teritoriální riziko
Kurzové riziko
Platební riziko
5. cvičení
Sběr dat a vyhodnocování dotazníků
5.1 Data v marketingovém výzkumu a jejich zpracování
primární – byla shromažďována k jiným účelům, ale jsou pokládána za důležitá, z cizích zdrojů, nemusí být pravdivé (jen z ověřených zdrojů)
sekundární – zjišťována výhradně pro potřeby konkrétního výzkumu, lepší využívat sekundární data (př. český statistický úřad)
interní – získána z vnitřních dokumentů, nebo od zaměstnanců podniku (interní procesy)
externí – čerpána ze zdrojů mimo podnik
kvantitativní – vyjadřují určité množství, velikost, objem, úroveň nebo intenzitu určitých jevů
kvalitativní – charakterizují zkoumané jevy pomocí pojmů a kategorií
– nejsou přímo měřitelná
Primární data
= Původní údaje, které musí být teprve shromážděny pro specifický účel.