Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP2_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.51 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky z Obchodního podnikání 2.

Přesouvání rizika

  • přesun rizika na jiné subjekty (např. na velkoobchod, na dodavatele apod.)

Přenesení rizika

  • převedení rizika na specializovaný subjekt (za úplatu), typicky na pojišťovnu

Kompenzace rizik

  • vyvážení míry rizika jiným protiobchodem či operací s jiným účinkem (např. zajištění proti kurzovému riziku apod.)

Dělení rizik

  • na více účastníků, např. vytvořením konsorcia (sdružení)

Monitorování rizik

  • vyhodnocení účinnosti uplatněné strategie a zvolených metod (monitorování, přehodnocování a kontrola prováděných činností)

Financování rizik

  • odvracet rizika = předvídat a vytvářet adekvátní finanční zdroje, aby organizace mohla účinně čelit dopadům očekávaných rizik.

  • dvě možnosti:

    1. pokrytí rizik z vlastních zdrojů

    2. pokrytí rizik v cizích zdrojů (typicky pojištění)

  • pojistný fond = rezervní fond, na kterém se podílejí všechny zúčastněné osoby, ale jeho rozdělování probíhá ve prospěch těch, u kterých došlo k realizaci nahodilé události

5.6 Matice rizik

  • autor Klaus Winterling

  • analytická technika užívaná při řízení rizik a v krizovém řízení

  • kategorizace rizik podle dvou parametrů:

    1. pravděpodobnost vzniku rizika v daném čase - jak reálné a pravděpodobné je, že riziko skutečně nastane - matice definuje tři úrovně pravděpodobnosti - nízkou, střední a vysokou

    2. účinky rizika na organizaci - jaké by byly dopady rizika na organizaci, pokud riziko nastane - matice definuje tři úrovně účinku - negativní, ohrožující a zničující

5.7 Vybraná obchodní rizika

  • rizika spojená s procesem zásobování (dopravy a přepravy, skladování, velikosti běžných a pojistných zásob, vystavení zboží apod.)

  • znehodnocení, poškození zboží

  • krádeže

  • dodavatelské vztahy a jejich organizace

  • rizika cenová

  • rizika přenosu informací

  • rizika v oblasti informačního managementu

  • fluktuace zaměstnanců apod.

5.8 Rizika v mezinárodním obchodě

Komerční riziko

Přepravní riziko

Teritoriální riziko

Kurzové riziko

Platební riziko

5. cvičení

Sběr dat a vyhodnocování dotazníků

5.1 Data v marketingovém výzkumu a jejich zpracování

  1. primární – byla shromažďována k jiným účelům, ale jsou pokládána za důležitá, z cizích zdrojů, nemusí být pravdivé (jen z ověřených zdrojů)

  2. sekundární – zjišťována výhradně pro potřeby konkrétního výzkumu, lepší využívat sekundární data (př. český statistický úřad)

  1. interní – získána z vnitřních dokumentů, nebo od zaměstnanců podniku (interní procesy)

  2. externí – čerpána ze zdrojů mimo podnik

  1. kvantitativní – vyjadřují určité množství, velikost, objem, úroveň nebo intenzitu určitých jevů

  2. kvalitativní – charakterizují zkoumané jevy pomocí pojmů a kategorií

– nejsou přímo měřitelná

Primární data

= Původní údaje, které musí být teprve shromážděny pro specifický účel.

Témata, do kterých materiál patří