OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Znalost s nápovědou 90 %
Základna 100 %
horní dvě patra obsahují tzv. znalost bez nápovědy (názvy značek, které si respondent spontánně spojí s daným produktem)
na vrcholu pyramidy je znalost označována první na mysli (Top Of Mind), tedy značka, která respondenta napadne jako první
druhý stupeň pyramidy představuje spontánní znalost, kdy respondent odpovídá na stejnou otázku, ale je limitován počtem značek
třetí stupeň pyramidy zahrnuje všechny respondenty, které označí testovanou značku mezi nabízeným seznamem několika značek -> znalost s nápovědou
základnou pyramidy tvoří všichni respondenti, tj. i ti, kteří značku neznají
-
penetrace
zkoumá intenzitu pronikání (penetraci) značky nebo produktu na trh
lze využít pyramidu penetrace
-
vybavenost
výzkum vybavenosti domácností předměty dlouhodobé spotřeby
snaha o odhad charakteristik velikosti trhu (kapacita, potenciál apod.)
-
spotřební deník
slouží k zaznamenávání nákupních a spotřebních aktivit domácností
využívá se panel domácnosti, kdy v rámci stálého reprezentativního vzorku všichni členové domácnosti nebo jen vybraný člen
zaznamenávají do deníku všechny (nebo vybrané) spotřební a nákupní aktivity
-
komoditní omnibusy
opakované kvantitativní výzkumy pro více zadavatelů
jde zpravidla o komodity s intenzivním konkurenčním bojem
standardní omnibusové šetření probíhá formou dotazování u tisíce respondentů vybraných reprezentativním náhodným výběrem nebo kvótním výběrem ve věku 15 – 80 let s frekvencí opakování 6x ročně
omnibus slouží ke zjištění názorů obecné populace na libovolnou otázku nebo problém
5.1.3 Kvalitativní výzkum
Využití v oblasti hledání hybných mechanismů trhu, motivů a stimulů kupního chování.
Poznatky získané kvalitativním výzkumem se objevují v projektech zabývajících se jak konečným zákazníkem tak business trhy.
Analyzuje vztahy, závislosti a příčiny přímo u zkoumané jednotky, a ty pak zobecňuje.
Problematická je občasná neochota respondenta odpovídat na některé otázky – zejména ty, které se týkají spotřebního chování, proto je nutné uvažovat, jak se na určitou otázku zeptat, aby se minimalizovala možnost neochoty odpovědět ze strany respondenta
občasná neochota respondenta odpovídat na některé otázky – zejména ty, které se týkají spotřebního chování
je nutné uvažovat, jak se na určitou otázku zeptat, aby se minimalizovala možnost neochoty odpovědět ze strany respondenta
na některé zkušenosti se není dobře ptát přímo:
uvědomované obsahy chování (intimní život, vlastnictví prestižních statků, společenská tabu – úplatky, korupce, …)
neuvědomované obsahy chování (stereotypy)
hypotetické obsahy chování (otázky týkající se budoucího vývoje chování člověka)
Výrobková politika
základní psychologická analýza trhu
motivační analýzy spotřebního chování
psychologická segmentace trhu
výrobkové testy
analýzy zavádění nových výrobků na trh