OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
= Získávány prostřednictvím vlastního výzkumu a slouží výhradně k potřebám tohoto výzkumu.
-
Jedná se vždy o nové informace
aktuálnost a konkrétnost
výrazná nákladnost jejich získání
-
Metody sběru:
-
dotazování – osobní (individuální, skupinové), telefonické, písemné, elektronické
-
pozorování – zjevné, skryté, zúčastněné
-
experiment – testy (zkušenostní, dojmový), laboratorní, přirozený
Sekundární data
= Jednoduše dostupné veřejné zdroje informací.
-
Dle toho, kde získáváme data je lze členit na:
-
vnitřní zdroje,
-
vnější zdroje.
-
Omezení sekundárních dat souvisí zejména s nevhodnou strukturou informací nebo nevyhovující metodikou, popř. mohou být informace zastaralé.
-
Profesionální zdroje sekundárních údajů představují subjekty, jejichž pracovní náplní je právě poskytování informací (rozhlas, TV, odborné publikace apod.) → poměrně vysoké záruky pravdivosti.
-
Amatérské zdroje mohou také poskytovat kvalitní informace, ale riziko jejich využívání může spočívat v tom, že údaje mohou být podány silně neobjektivně.
Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum
Kvantitativní výzkum se ptá „KOLIK?“, kvalitativní výzkum se ptá „PROČ?“.
Kvantitativní výzkum se zabývá získáváním údajů o četnosti výskytu něčeho, což již proběhlo, nebo se děje právě nyní.
Kvantitativní údaje
Popisné údaje
-
demografické
-
geografické
-
ekonomické
Chování zákazníka
-
spotřební
-
kupní
-
nákupní úmysly
Kvalitativní údaje
Osobnostní charakteristiky
-
životní styl
-
postoje
-
názory
-
motivy
-
informovanost
5.1.2 Kvantitativní výzkum, kvantifikace a měření
Kromě údajů kvantitativního charakteru pracujeme s údaji kvalitativního charakteru.
Měřit kvalitu je vždy obtížné → využíváme proto např. škály, pomocí kterých dochází ke kvantifikaci.
pro respondenta je někdy složité sdělit přesný údaj, který se váže ke kvalitě, proto je vhodnější mu předložit odpovědi (slovní, obrázkové) v podobě škály
Kvantifikace (měřitelnost)
= Myšlenkový proces, který slouží k tomu, abychom mohli údaje vypovídající o kvalitě:
-
měřit,
-
kvantifikovat,
-
převést na kvantitu.
-
Při tomto procesu se především rozhodujeme, které kvantifikovatelné údaje a s pomocí kterých výzkumných přístupů či analýz je můžeme získat.
-
Kvantitativní (měřitelný) charakter mívají např.:
-
údaje o vybavenosti (např. domácnosti automobilem)
-
údaje o spotřebě (spotřeba vína na jednu osobu za rok)
-
údaje o nákladech,
-
údaje o objemech výkonů.
Kvantitativní analýzy
-
Několik typů kvantitativních analýz zkoumající zákazníka z různých pohledů:
-
znalost
analýza znalosti značky
analýza účinnosti marketingové komunikace v médiích
Pyramida značky
TOM 15 %
Spontánní znalost 70 %