Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP2_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.51 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky z Obchodního podnikání 2.

4) Komisionářské vztahy

  • komisionář vs. Komitent

  • komisionář se zavazuje zařídit vlastním jménem pro komitenta na jeho účet obchod

  • komitent se zavazuje zaplatit úplatu

  • rozdíl mezi komisionářskou a zprostředkovatelskou smlouvou

  • komisionářskou smlouvou se komisionář zavazuje, že zařídí vlastním jménem pro komitenta na jeho účet určitou obchodní záležitost, a komitent se zavazuje zaplatit mu úplatu

  • možnost využití goodwillu komisionáře a jeho obchodních kontaktů a distribučních cest

  • Výhody a nevýhody:

  • možnost kontroly nad cenami (komisionář prodává zboží za ceny stanovené komitentem)

  • možnost využití goodwillu komisionáře a jeho obchodních kontaktů a distribučních cest

  • přílišná samostatnost komisionáře a neuplatnění firemní image na zahraničním trhu

Komisionář

Komitent

5) Mandátní vztahy

  • mandatář zavazuje, že pro mandanta na jeho účet zařídí za úplatu určitou obchodní záležitost uskutečněním právních úkonů jménem mandanta nebo uskutečněním jiné činnosti, a mandant se zavazuje zaplatit mu za to úplatu

  • nutno vymezit obchodní záležitosti, které má mandatář zařídit

  • mandant se zavazuje zaplatit mu za to úplatu

  • uzavírají se pouze mezi podnikateli

  • řada shodných rysů se smlouvou komisionářkou

  • rozdíl = mandatář jedná jménem mandanta

  • nutno vymezit obchodní záležitosti, které má mandatář zařídit (uskutečněním právních úkonů, nebo určitou praktickou činností)

  • nárok na úplatu vzniká, když mandatář řádně vykoná činnost, bez ohledu na to, zda přinesla očekávaný výsledek či nikoliv

Mandatář

Mandant

6) Piggyback

  • spolupráce více firem ze stejného oboru podnikání v oblasti vývozu

  • velká a známá firma dává za úplatu menším firmám k dispozici své zahraniční distribuční cesty

  • forma mezifiremní spolupráce, hlavní motiv = úspora nákladů například formou společného využívání a financování prodejní sítě a společného poskytování služeb na zahraničním trhu

  • Výhody a nevýhody:

  • pro malé firmy: možnost využití jména a zkušeností velké firmy, která poskytuje svému partnerovi řadu marketingových a logistických služeb

  • pro velké firmy: možnost nabízet zákazníkům kompletní sortiment a úplata, kterou získává od svých obchodních partnerů

  • pro velké firmy: pokud malé firmy nejsou schopny řádně a včas dodávat požadované množství zboží, protože by mohlo dojít k poškození jejich image (velké firmy zastřešují operace vlastním jménem)

  • pro malé firmy: tlak silnějších partnerů na nízké ceny, nevýhodné platební podmínky a velké nároky na kvalitu dodávek a logistiku

Velká známá firma

Malá firma

7) Přímý vývoz (B2B)

  • nejčastěji v průmyslu při vývozu strojů, výrobních zařízení a investičních celků

  • nutná dokonalá znalost technické i obchodní problematiky

  • pozitivně působí na stabilizaci obchodních vztahů

  • je možnost kontroly nad realizací vlastní marketingové strategie na mezinárodních trzích

  • dodávky výrobků jsou velmi komplikované a je s nimi spojená nutnost poskytovat celou řadu odborných služeb, u kterých je nutná přítomnost výrobce

  • Výhody a nevýhody:

Témata, do kterých materiál patří