OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4) Komisionářské vztahy
komisionář vs. Komitent
komisionář se zavazuje zařídit vlastním jménem pro komitenta na jeho účet obchod
komitent se zavazuje zaplatit úplatu
rozdíl mezi komisionářskou a zprostředkovatelskou smlouvou
komisionářskou smlouvou se komisionář zavazuje, že zařídí vlastním jménem pro komitenta na jeho účet určitou obchodní záležitost, a komitent se zavazuje zaplatit mu úplatu
možnost využití goodwillu komisionáře a jeho obchodních kontaktů a distribučních cest
Výhody a nevýhody:
možnost kontroly nad cenami (komisionář prodává zboží za ceny stanovené komitentem)
možnost využití goodwillu komisionáře a jeho obchodních kontaktů a distribučních cest
-
přílišná samostatnost komisionáře a neuplatnění firemní image na zahraničním trhu
Komisionář
Komitent
5) Mandátní vztahy
mandatář zavazuje, že pro mandanta na jeho účet zařídí za úplatu určitou obchodní záležitost uskutečněním právních úkonů jménem mandanta nebo uskutečněním jiné činnosti, a mandant se zavazuje zaplatit mu za to úplatu
nutno vymezit obchodní záležitosti, které má mandatář zařídit
mandant se zavazuje zaplatit mu za to úplatu
uzavírají se pouze mezi podnikateli
řada shodných rysů se smlouvou komisionářkou
rozdíl = mandatář jedná jménem mandanta
nutno vymezit obchodní záležitosti, které má mandatář zařídit (uskutečněním právních úkonů, nebo určitou praktickou činností)
nárok na úplatu vzniká, když mandatář řádně vykoná činnost, bez ohledu na to, zda přinesla očekávaný výsledek či nikoliv
Mandatář
Mandant
6) Piggyback
spolupráce více firem ze stejného oboru podnikání v oblasti vývozu
velká a známá firma dává za úplatu menším firmám k dispozici své zahraniční distribuční cesty
forma mezifiremní spolupráce, hlavní motiv = úspora nákladů například formou společného využívání a financování prodejní sítě a společného poskytování služeb na zahraničním trhu
Výhody a nevýhody:
-
pro malé firmy: možnost využití jména a zkušeností velké firmy, která poskytuje svému partnerovi řadu marketingových a logistických služeb
-
pro velké firmy: možnost nabízet zákazníkům kompletní sortiment a úplata, kterou získává od svých obchodních partnerů
-
pro velké firmy: pokud malé firmy nejsou schopny řádně a včas dodávat požadované množství zboží, protože by mohlo dojít k poškození jejich image (velké firmy zastřešují operace vlastním jménem)
-
pro malé firmy: tlak silnějších partnerů na nízké ceny, nevýhodné platební podmínky a velké nároky na kvalitu dodávek a logistiku
Velká známá firma
Malá firma
7) Přímý vývoz (B2B)
nejčastěji v průmyslu při vývozu strojů, výrobních zařízení a investičních celků
nutná dokonalá znalost technické i obchodní problematiky
pozitivně působí na stabilizaci obchodních vztahů
je možnost kontroly nad realizací vlastní marketingové strategie na mezinárodních trzích
dodávky výrobků jsou velmi komplikované a je s nimi spojená nutnost poskytovat celou řadu odborných služeb, u kterých je nutná přítomnost výrobce
Výhody a nevýhody: