Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP2_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.51 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky z Obchodního podnikání 2.
  • je možnost kontroly nad realizaci vlastní marketingové strategie na mezinárodních trzích

  • vývozce může docilovat vyšších cen, protože sám zabezpečuje celou realizaci

  • nese veškeré náklady i na rizika mezinárodního obchodu

8) Sdružení malých vývozců (exportní aliance)

  • spojení a založení vývozního sdružení (vývoz společně) může být výhodné

  • sdružení vývozců ze stejného oboru podnikání (nabídka se může vhodně doplňovat (nábytkářský průmysl, textilní průmysl, strojírenské výrobky)

  • sdružení obvykle přebírá funkci vývozního oddělení (provádí výzkum zahraničních trhů, zpracovává nabídky, vyřizuje objednávky, zajišťuje mezinárodní logistiku, sleduje výběrová řízení) a zastupuje své členy v zahraničí (vyhledává vhodné místní zástupce, řídí zastupitelskou síť, zprostředkovává účast na zahraničních výstavách a veletrzích, zajišťuje komunikaci se zahraničními trhy)

  • malé a střední podniky nemají často dostatečné zdroje ani zkušenosti

  • právní forma závisí na zvyklostech a právním řádu země původu

  • Výhody a nevýhody:

  • možnost omezení exportních rizik

  • úspora nákladů

  • lepší vyjednávací pozice a tudíž možnost docilování výhodnějších cen

  • využití image sdružení

  • nevyváženost vztahů v rámci sdružení, a tedy možnost nerovnoprávnost zacházení a méně významnými členy

  • ztráta určité míry samostatnosti

Formy vstupu na zahraniční trhy nenáročné na kapitálové investice

  • pro případy kdy se vývozce rozhodne, že nebudou v zahraničí investovat, ale přesto chtějí v rámci rozvoje mezinárodních podnikatelských aktivit zvýraznit přítomnost svých výrobků či služeb na cílovém trhu jiným způsobem než vývozními operacemi

1) Licenční obchody

  • často užívaná forma vstupu

  • licence = povolení, svolení k činnosti, která je jinak zakázána

  • vyjádření svolení k užití nehmotného statku jinou osobou, například při výrobě podle vynálezu chráněného patentem

  • uděluje vlastník práva k nakládání s výrobkem (službou)

Typologie licencí:

  • licence k využívání patentů (udělují se na vynálezy, které splňují zákonné požadavky)

  • licence k využívání průmyslových vzorů (vnější úprava výrobků)

  • licence k využívání užitných vzorů (technické řešení výrobků)

  • licence k využívání ochranných označení (právo k využití ochranné známky či obchodního jména firmy)

  • licence k využívání k využívání know-how

Případy využití:

  • firma nemá možnost zavést výrobu, při které by využívala své vynálezy nebo jiné významné vědecko-technické poznatky

  • výrobu lze zavést, ale oddělení výzkumu a vývoje již dokončuje nové progresivní řešení;

  • obchodněpolitické, devizové, celní a jiné bariéry neumožňují přímý vývoz do určitých teritorií (řada rozvojových zemí dává přednost licenční výrobě před přímým dovozem ve snaze zachovat nebo zvýšit zaměstnanost)

  • cílový trh je politicky nestabilní;

  • zahraniční trh je malý, nemá dostatečný tržní potenciál

Témata, do kterých materiál patří