OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
je možnost kontroly nad realizaci vlastní marketingové strategie na mezinárodních trzích
-
vývozce může docilovat vyšších cen, protože sám zabezpečuje celou realizaci
-
nese veškeré náklady i na rizika mezinárodního obchodu
8) Sdružení malých vývozců (exportní aliance)
spojení a založení vývozního sdružení (vývoz společně) může být výhodné
sdružení vývozců ze stejného oboru podnikání (nabídka se může vhodně doplňovat (nábytkářský průmysl, textilní průmysl, strojírenské výrobky)
sdružení obvykle přebírá funkci vývozního oddělení (provádí výzkum zahraničních trhů, zpracovává nabídky, vyřizuje objednávky, zajišťuje mezinárodní logistiku, sleduje výběrová řízení) a zastupuje své členy v zahraničí (vyhledává vhodné místní zástupce, řídí zastupitelskou síť, zprostředkovává účast na zahraničních výstavách a veletrzích, zajišťuje komunikaci se zahraničními trhy)
malé a střední podniky nemají často dostatečné zdroje ani zkušenosti
právní forma závisí na zvyklostech a právním řádu země původu
Výhody a nevýhody:
-
možnost omezení exportních rizik
-
úspora nákladů
-
lepší vyjednávací pozice a tudíž možnost docilování výhodnějších cen
-
využití image sdružení
-
nevyváženost vztahů v rámci sdružení, a tedy možnost nerovnoprávnost zacházení a méně významnými členy
-
ztráta určité míry samostatnosti
Formy vstupu na zahraniční trhy nenáročné na kapitálové investice
pro případy kdy se vývozce rozhodne, že nebudou v zahraničí investovat, ale přesto chtějí v rámci rozvoje mezinárodních podnikatelských aktivit zvýraznit přítomnost svých výrobků či služeb na cílovém trhu jiným způsobem než vývozními operacemi
1) Licenční obchody
často užívaná forma vstupu
licence = povolení, svolení k činnosti, která je jinak zakázána
vyjádření svolení k užití nehmotného statku jinou osobou, například při výrobě podle vynálezu chráněného patentem
uděluje vlastník práva k nakládání s výrobkem (službou)
Typologie licencí:
-
licence k využívání patentů (udělují se na vynálezy, které splňují zákonné požadavky)
-
licence k využívání průmyslových vzorů (vnější úprava výrobků)
-
licence k využívání užitných vzorů (technické řešení výrobků)
-
licence k využívání ochranných označení (právo k využití ochranné známky či obchodního jména firmy)
-
licence k využívání k využívání know-how
Případy využití:
firma nemá možnost zavést výrobu, při které by využívala své vynálezy nebo jiné významné vědecko-technické poznatky
výrobu lze zavést, ale oddělení výzkumu a vývoje již dokončuje nové progresivní řešení;
obchodněpolitické, devizové, celní a jiné bariéry neumožňují přímý vývoz do určitých teritorií (řada rozvojových zemí dává přednost licenční výrobě před přímým dovozem ve snaze zachovat nebo zvýšit zaměstnanost)
cílový trh je politicky nestabilní;
zahraniční trh je malý, nemá dostatečný tržní potenciál