OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Akvizice (takeover)
převzetí fungujícího podniku nebo jeho části
přátelské převzetí (cíl = posílení pozice firmy a využití synergického efektu)
nepřátelské (cíl = likvidace konkurence)
Investice na zelené louce (greenfield investment)
nově založené a nově postavené podniky
oproti akvizi mohou mít pro hostitelskou zemi určité výhody
-
více kapitálu
-
více nových moderních technologií
-
zvyšují konkurenci na trhu
-
jsou větším přínosem z hlediska tvorby pracovních míst
Fúze (merger)
forma sloučení nebo splynutí
-
sloučení
-
splynutí
základní druhy fúzí
-
horizontální
-
vertikální
-
konglomerátní
cíl = diverzifikace firemních aktivit a rozložení podnikatelských rizik.
Společné podnikání (joint venture)
spojení prostředků dvou nebo více subjektů do společného vlastnictví
cíl = realizace společného podnikatelského záměru, podílení se na vytvořeném zisku, podstupování podnikatelských rizik a krytí případných ztrát
formy:
-
smluvní společné podniky (contractual joint ventures)
-
společné podniky založené na kapitálových investicích (equity joint ventures)
Strategické aliance
vznik = počátek osmdesátých let
Podstata: obdoba společného podnikání, ale motivace vzniku jsou odlišné
nejde o spolupráci silné firmy s firmou slabší
Partneři = velké, kapitálově silné firmy z vyspělých zemí
Formy:
-
obdoba smluvních společných podniků bez vzájemných kapitálových vazeb
-
kapitálová spoluúčast
-
Cíl = společný vývoj nebo výroba určitých komponentů, které jsou následně používány při kompletaci finálních výrobků obou partnerů
-
firmy, které společně financovaly výzkum a vývoj a využívají jeho společné výsledky, popř. firmy, které financují výrobu určitých komponentů, si na cílovém trhu obvykle znovu konkurují
-
aliance v oblasti služeb (např. společné distribuční služby, společný nákup či společné poskytování služeb)
11. přednáška
Logistika v mezinárodním obchodě
(kupní smlouva v mezinárodním obchodě)
= disciplína o plánování, řízení a realizaci toku zboží s cílem zajistit, aby správná komodita byla ve správný čas na správném místě s co nejnižšími náklady
= řízení materiálových toků (fyzických toků zboží)
-
funkce logistiky (dílčí logistické procesy, úrovně logistiky)
-
dispoziční, dopravní manipulační, skladová, distribuční, obalová, informační, prodejní logistika
Cíle logistiky:
výkonový cíl = zabezpečení úrovně služeb ve správném množství, druhu, jakosti, místě a čase
ekonomický cíl = naplnit stanovený výkonový cíl s optimální úrovní nákladů (náklady na řízení a systém, na zásoby, skladování na dopravu a manipulaci)
Cíl logistiky = komplexní uspokojení specifických potřeb zákazníků v konkrétním místě a optimálním čase