OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rakousko
vývoz:
investiční zboží nebo polotovary (silniční vozidla, elektronická zařízení a systémy, zařízení ke zpracování dat, stroje používané v průmyslu)
hrací automaty, sportovní potřeby
kovové konstrukce, výrobky ze železa a oceli).
nerostné suroviny a surové dřevo o stroje a přepravní zařízení (nejvýznamnější skupina v českém vývozu)
dovoz:
průmyslové polotovary ze železa a oceli
Komparativní výhody a nevýhody ČR
poloha ČR (umožňuje efektivní zahr. obchod)
existence minerálních pramenů a vřídel
dříve jako výhoda byly vnímány nízké mzdy a platy, které přilákaly cizí investory
nízký počet obyvatel
limitovaná zemědělská produkce
nedostatek domácího kapitálu
PODPORA MZO ZE STRANY ČR
Instituce podporující export v ČR
problematičnost vstupů na zahr. trhy po roce 1989
hlavní role při vzniku mají samotné výrobní podniky a obchodní podniky
po zrušení státního monopolu přeměna bývalých podniků zahraničního obchodu na tradingové firmy,
snaha výrobních firem o samostatné pronikání na zahr. trhy
nízké znalosti výrobních firem → obchodní ztráty → chaotická situace (neznalost na úrovni podnikatelů i státu) → nutnost podporovat export státem
podpora exportu a formování proexportní politiky = záležitost MPO, MZV a MF
tvorba institucí poskytující služby potenciálním exportérům
Vládní instituce
Exportní a garanční pojišťovna (EGAP)
Česka exportní banka (ČEB)
Agentura CzechTrade
Agentura CzechInvest
Česká centra
Nevládní instituce
Hospodářská komora ČR
Asociace exportérů
Česká podnikatelská reprezentace při EU
KUPEG úvěrová pojišťovna a.s.
Svaz průmyslu a dopravy
10. přednáška
Základní operace a techniky obchodování na zahraničních trzích.
Dotazník připravenosti na export
dostupný na stránkách agentury Czech Trade
dotazník je připraven v souladu s nejlepšími zkušenostmi zahraničních organizací pro podporu exportu
dokáže poskytnout zpětnou vazbu o potenciálních konkurenčních výhodách a nevýhodách
dotazník je zaměřen na tyto oblasti:
intenzivnost podnikání na tuzemském trhu,
způsob zajištění distribuce a prodeje výrobků,
způsob provádění marketingového výzkumu,
intenzivnost marketingové komunikace,
způsob zpracování poptávek,
promptnost reakce na zákaznické požadavky,
reakce na nevyžádané poptávky ze zahraničí,
tržní podíl na domácím trhu apod.
Vstupy na zahraniční trhy
při volbě strategie pro cílový trh je nutné zohlednit zvláštnosti a vyspělost trhu a celou řadu dalších faktorů:
-
obchodněpolitické podmínky
-
ekonomické prostředí
-
politické prostředí
-
právní prostředí
-
charakteristika produktů
-
charakteristika obchodního partnera
-
efektivnost vybrané formy podnikání
Formy vstupu firem na mezinárodní trhy
rozhodnutí o formě vstupu = klíčové rozhodnutí mezinárodního marketingu
řada forem vstupu na zahraniční trhy
faktory výběru: rizikovost podnikání na cílovém zahraničním trhu, celková konkurenceschopnost firmy v mezinárodním prostředí, potenciál cílového trhu a další, které jsou podrobně rozebírány v dokumentu.
Formy vstupu: