Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OBP2_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.51 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednášky z Obchodního podnikání 2.
  1. vývozní a dovozní operace (mezinárodní obchodní metody),

  2. formy nenáročné na kapitálové investice (např. licence a franchising) a

  3. kapitálové vstupy podniků na zahraniční trhy

Vývozní a dovozní operace

  • tradiční a jednoduchá forma vstupu

  • vývoz často chápán jako vstup, který nevyžaduje žádné investice

  • POZOR!! za úspěchem stojí značná investice do marketingu, výzkumu zahraničních trhů a přizpůsobení marketingové strategie

  • nutnost adaptovat výrobkovou politiku

  • zajištění doprovodných služeb a financování nákladů s nimi spojených

  • nutnost vybudovat distribuční cesty a stanovit vhodnou cenovou strategii

1) Prostřednické vztahy

  • subjekty obchodující vlastním jménem, na vlastní účet a podnikající na vlastní riziko

  • prodej nakoupeného zboží dalším odběratelům

  • odměna = rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou, tzv. cenová marže

  • výhodné pro malé a střední podniky, pro které je vývoz či dovoz okrajovou záležitostí a zřizování vlastního specializovaného oddělení by bylo příliš nákladné

  • Výhody a nevýhody:

  • nižší náklady oběhu

  • eliminace rizik vyplývajících z mezinárodního obchodu

  • možnost vývozu na trhy, které by bylo příliš nákladné zpracovávat přímo

  • ztráta bezprostředního kontaktu se zákazníkem

  • ztráta kontroly nad mezinárodní marketingovou strategií

2) Smlouvy o výhradním prodeji – výhradní distribuce

  • dodavatel zavazuje, že zboží určené ve smlouvě nebude v určité oblasti dodávat jiné osobě než odběrateli (výhradnímu prodejci)

  • písemná smlouva, která upravuje výlučné postavení smluvních partnerů, jednotlivé dodávky se pak realizují na základě samostatných kupních smluv

  • obsah smlouvy = vyhrazená oblast, druh zboží

  • možnost proniknout i na vzdálené trhy (na trhy s nízkým obratem)

  • často zřizovány dceřiné společnosti (kontrola nad prodejem)

  • některé formy se mohou dostat do rozporu s antimonopolními zákony

  • Výhody:

  • rychlý vstup díky možnosti prodeje zboží v již vybudovaných distribučních cestách

  • možnost proniknout i na vzdálené trhy (na trhy s nízkým obratem), ale výrobce chce být na tomto trhu zastoupen za poměrně nízkých nákladů a rizika

3) Obchodní zastoupení

  • řada subjektů působících na zastupitelské bázi

  • vybudování kvalitní sítě v zahraničí je velmi obtížné

  1. úspěchu rozhoduje kvalita sítě

  • zástupce se zavazuje dlouhodobě vykonávat činnost směřující k uzavírání určitého druhu smluv nebo sjednávat a uzavírat obchody jménem zastoupeného a na jeho účet

  • pečlivé zvážení výběru obchodního zástupce + vymezení působnosti

  • nutnost informací o vztazích ke konkurenčním firmám

  • obvykle o nevýhradní zastoupení a zastoupený může používat služeb jiných zástupců, stejně jako obchodní zástupce může zastupovat i jiné osoby

  • nárok na odměnu je vázán na realizaci zprostředkované smlouvy

  • OZ by měli respektovat podmínky stanovené zastoupeným

  • informační funkce

Témata, do kterých materiál patří