OBP2_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
vývozní a dovozní operace (mezinárodní obchodní metody),
-
formy nenáročné na kapitálové investice (např. licence a franchising) a
-
kapitálové vstupy podniků na zahraniční trhy
Vývozní a dovozní operace
tradiční a jednoduchá forma vstupu
vývoz často chápán jako vstup, který nevyžaduje žádné investice
POZOR!! za úspěchem stojí značná investice do marketingu, výzkumu zahraničních trhů a přizpůsobení marketingové strategie
nutnost adaptovat výrobkovou politiku
zajištění doprovodných služeb a financování nákladů s nimi spojených
nutnost vybudovat distribuční cesty a stanovit vhodnou cenovou strategii
1) Prostřednické vztahy
subjekty obchodující vlastním jménem, na vlastní účet a podnikající na vlastní riziko
prodej nakoupeného zboží dalším odběratelům
odměna = rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou, tzv. cenová marže
výhodné pro malé a střední podniky, pro které je vývoz či dovoz okrajovou záležitostí a zřizování vlastního specializovaného oddělení by bylo příliš nákladné
Výhody a nevýhody:
-
nižší náklady oběhu
-
eliminace rizik vyplývajících z mezinárodního obchodu
-
možnost vývozu na trhy, které by bylo příliš nákladné zpracovávat přímo
-
ztráta bezprostředního kontaktu se zákazníkem
-
ztráta kontroly nad mezinárodní marketingovou strategií
2) Smlouvy o výhradním prodeji – výhradní distribuce
dodavatel zavazuje, že zboží určené ve smlouvě nebude v určité oblasti dodávat jiné osobě než odběrateli (výhradnímu prodejci)
písemná smlouva, která upravuje výlučné postavení smluvních partnerů, jednotlivé dodávky se pak realizují na základě samostatných kupních smluv
obsah smlouvy = vyhrazená oblast, druh zboží
možnost proniknout i na vzdálené trhy (na trhy s nízkým obratem)
často zřizovány dceřiné společnosti (kontrola nad prodejem)
některé formy se mohou dostat do rozporu s antimonopolními zákony
Výhody:
-
rychlý vstup díky možnosti prodeje zboží v již vybudovaných distribučních cestách
-
možnost proniknout i na vzdálené trhy (na trhy s nízkým obratem), ale výrobce chce být na tomto trhu zastoupen za poměrně nízkých nákladů a rizika
3) Obchodní zastoupení
řada subjektů působících na zastupitelské bázi
vybudování kvalitní sítě v zahraničí je velmi obtížné
-
úspěchu rozhoduje kvalita sítě
-
zástupce se zavazuje dlouhodobě vykonávat činnost směřující k uzavírání určitého druhu smluv nebo sjednávat a uzavírat obchody jménem zastoupeného a na jeho účet
-
pečlivé zvážení výběru obchodního zástupce + vymezení působnosti
-
nutnost informací o vztazích ke konkurenčním firmám
-
obvykle o nevýhradní zastoupení a zastoupený může používat služeb jiných zástupců, stejně jako obchodní zástupce může zastupovat i jiné osoby
-
nárok na odměnu je vázán na realizaci zprostředkované smlouvy
-
OZ by měli respektovat podmínky stanovené zastoupeným
-
informační funkce