SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Prezentační desatero
Kontrola vzhledu
Postoj, umístění v prostoru
Vědomé dýchání
Nezačínat s projevem okamžitě
Zpětná vazba
Cílený pohyb a gestika
Pomůcky
Stylistická působivost
Artikulace, vhodné tempo
Hlasová působivost
Nejčastější chyby:
• Příchod bez očního kontaktu, absence očního kontaktu při hovoru s publikem - nepřijímání zpětné vazby
• Tichý hlas, nedbalá výslovnost
• Slovní vata (tiky)
• Přehnaná nebo strnulá neverbální komunikace
• Přešlapovaní řečníka, bezcílné chození
• Monotónnost
• Slangové výrazy, odborné výrazy
• Projevy rozpaků a nelibosti
• Neomlouvat se za nedostatky
• Do závěru nevkládat nová fakta Jak nemá vypadat prezentace:
Zvládání stresu
Připravenost, energie pro mozek – dýchání, hroznový cukr, voda, oční kontakt, potřeba pohybu, pozitivní postoj, duševní příprava – promítání si situace dopředu, bariéra (řečnický pult, materiály)3 – bodový systém, silný stisk
3. přednáška
Druhy komunikace
Verbální komunikace
Paralingvistika
Formy mezilidské komunikace
Intrapersonální komunikace – vnitřní monolog nebo dialog
Interpersonální komunikace – mezi dvěma osobami, i když může být přítomno více lidí
Komunikace v malé skupině – více komunikátorů
Masová komunikace – komunikátor sděluje informace širšímu auditoriu
Mezikulturní komunikace – mezi příslušníky různých kultur
Druhy komunikace
Záměrná a nezáměrná komunikace
Determinují do jaké míry je plněn záměr komunikace.
Záměrná komunikace:
- komunikátor má pod kontrolou to co komunikuje,
- používá komunikační vzorce vzhledem na jeho komunikační záměr
Nezáměrná komunikace:
- způsob komunikace komunikátorem neodpovídá jeho původním úmyslům (ovlivnění šumem, trémou, emocemi apod.)
Vědomá a nevědomá komunikace
Determinují do jaké míry si komunikátor uvědomuje obsah a způsob toho – co komunikuje.
Vědomá komunikace:
- komunikátor si je vědom co říká a jakým způsobem,
- může, ale taky nemusí naplňovat komunikační záměr,
- vědomá a záměrná komunikace se do určité míry překrývají.
Nevědomá komunikace:
- komunikátor nemá pod vědomou kontrolou svoji komunikaci úplně, nebo jen některé její složky,
- význam nevědomé komunikace se do určité míry překrývá s významem nezáměrné komunikace.
Kognitivní a afektivní komunikace
Determinují do jaké míry si komunikátor využívá logickou nebo emocionální stránku komunikace.
Kognitivní komunikace:
- logická, racionální, smysluplná, konstruktivní komunikace,
- využívá logické argumenty, racionalitu.
Afektivní komunikace:
- komunikace prostřednictvím emočních projevů,
- působení na city.
Druhy komunikace
Přímá a zprostředkovaná komunikace
Přímá komunikace:
- sdělení je komunikováno přímo bez použití média.
Zprostředkovaná komunikace:
- komuniké je přenášeno od komunikátora prostřednictvím média (rozhas, televize, telefon, fax apod.).