Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SOK_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (12.35 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednáška

Dva základní druhy veřejného projevu – Informativní (přináší porozumění, vyjasňuje) vysvětluje a přesvědčovací (vyjasňuje postoje)

Prezentace, veřejný projev

Osobní přednes strukturovaného sledu myšlenek, podporovaného vizuálními pomůckami, shromážděnému auditoriu, prezentace jako obchod

Typy prezentace v praxi

• (Neformální) pracovní porada

• (Interní/externí) porada o projektu

• (Formální) prezentace pro vedení firmy

• (Externí) odborná přednáška

• (Interní) motivační konference

• (Externí) prodejní prezentace

• (Veřejné) stanovisko

• Informační akce

• Prezentace na plakátech (panelech)

• Školení (přednáška)

Příprava prezentace

1. Volba námětu a stanovení cíle

2. Analýza cílové skupiny posluchačů

3. Průzkum námětu

4. Formulace tématu a určení hlavních bodů

5. Podpora hlavních bodů

6. Uspořádání informací k projevu

7. Stylizování projevu

8. Sestavení závěru a úvodu

9. Nacvičení projevu

10. Přednesení projevu

  1. Volba námětu a stanovení cíle

Co? Téma, o kterém budu mluvit, co bude posluchače zajímat, vymezení rozsahu témat

Cíl: Proč? Obecný (informovat, přesvědčit), konkrétní (specifický, konkrétní cíl komunikátora)

  1. Analýza cílové skupinu posluchačů

Komu?

Sociální aspekty posluchačů – kulturní faktory, věk, pohlaví, náboženství

Psychologie posluchačů – jak ochotní jsou naslouchat, jak erudované je publikum, jak je mi publikum příznivé, analýza v průběhu projevu

  1. Průzkum námětu

Průzkum údajů:

  • Informování (hledání příkladů, ilustrací, definicí)

  • Podpora hlavních myšlenek (svědectví, statistiky, argumenty)

  • Uvedení námětů do života (osobní příklady, citáty, příběhy)

  • Vhodné selektování informací

  • Plagiátorství

Zdroje:

  • Vlastní vědomosti, knihy

  • Lidé, kteří by mě mohli informovat

  • Knihovny – tištěné prameny, elektronické databáze (seznam použité literatury)

  • Webové stránky důvěryhodných zdrojů, rejstříky, databáze

  • Životopisné materiály

  • Vědecké články – informace o výzkumech ve světě, vysokoškolské knihovny – elektronické databáze

  1. Formulace tématu a určení

  • Formulace tématu – jedna ucelená myšlenka

Určení hlavních bodů:

  • Stanovení bodů k témě (otázky, logický sled)

  • Vypuštění méně důležitých bodů, které mají společné těžiště

  • Výběr nejzávaznějších bodů

  • Použití 2, 3 nebo 4 hlavních bodů

  • Formulace bodů zřetelně a stejným stylem

  1. Podpora hlavních bodů

  • Logická podpora – argumentace

  • Motivační podpora – apel na emoce

  • Důvěryhodnost – odvolání se na pověst, kompetenci, zkušenosti

Použití:

  • Příkladů, ilustrací, svědectví, definicí, statistik a audiovizuálních pomůcek – mapy, diagramy, videa apod.

  1. Uspořádání informací k projevu

  • Logický sled informací tak, aby tomu posluchači porozuměli a zapamatovali si je

  • Časový model – uspořádání na základě časového vztahu informací (chronologicky), převážně informativní projevy, minulost – přítomnost – budoucnost, postupnost činností v rámci procesu

  • Prostorový model – uspořádání hlavních bodů z hlediska prostoru, převážně informativní projevy, využití schémat, map

  • Tematický model – dělí téma na části, hlavně informativní projevy

  • Model problém a řešení – převážně přesvědčovací projevy, 2 hlavní části: popis problému a možná řešení

  • Model příčina a následek – převážně přesvědčovací projevy, 2 hlavní části: popis příčin a následků

  • Motivovaná sekvence – řazení informací tak, aby motivovali k pozitivní reakci na cíl prezentace, pro informativní i přesvědčovací projevy,

    • Pozornost

    • Potřeba – existence potřeby/problému, konkrétní příklady, statistiky

    • Uspokojení – jasné definování jak je možné potřebu naplnit

    • Vizualizace – předvedení výhod vzniklých realizací navrhovaných řešení; negativních důsledků, které nastanou, když se to neuskuteční; praktická ukázka

    • Akce – co mají udělat, aby byla potřeba uspokojená; apelovat na city; návod k akci

Témata, do kterých materiál patří