SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dva základní druhy veřejného projevu – Informativní (přináší porozumění, vyjasňuje) vysvětluje a přesvědčovací (vyjasňuje postoje)
Prezentace, veřejný projev
Osobní přednes strukturovaného sledu myšlenek, podporovaného vizuálními pomůckami, shromážděnému auditoriu, prezentace jako obchod
Typy prezentace v praxi
• (Neformální) pracovní porada
• (Interní/externí) porada o projektu
• (Formální) prezentace pro vedení firmy
• (Externí) odborná přednáška
• (Interní) motivační konference
• (Externí) prodejní prezentace
• (Veřejné) stanovisko
• Informační akce
• Prezentace na plakátech (panelech)
• Školení (přednáška)
Příprava prezentace
1. Volba námětu a stanovení cíle
2. Analýza cílové skupiny posluchačů
3. Průzkum námětu
4. Formulace tématu a určení hlavních bodů
5. Podpora hlavních bodů
6. Uspořádání informací k projevu
7. Stylizování projevu
8. Sestavení závěru a úvodu
9. Nacvičení projevu
10. Přednesení projevu
Volba námětu a stanovení cíle
Co? Téma, o kterém budu mluvit, co bude posluchače zajímat, vymezení rozsahu témat
Cíl: Proč? Obecný (informovat, přesvědčit), konkrétní (specifický, konkrétní cíl komunikátora)
Analýza cílové skupinu posluchačů
Komu?
Sociální aspekty posluchačů – kulturní faktory, věk, pohlaví, náboženství
Psychologie posluchačů – jak ochotní jsou naslouchat, jak erudované je publikum, jak je mi publikum příznivé, analýza v průběhu projevu
Průzkum námětu
Průzkum údajů:
Informování (hledání příkladů, ilustrací, definicí)
Podpora hlavních myšlenek (svědectví, statistiky, argumenty)
Uvedení námětů do života (osobní příklady, citáty, příběhy)
Vhodné selektování informací
Plagiátorství
Zdroje:
Vlastní vědomosti, knihy
Lidé, kteří by mě mohli informovat
Knihovny – tištěné prameny, elektronické databáze (seznam použité literatury)
Webové stránky důvěryhodných zdrojů, rejstříky, databáze
Životopisné materiály
Vědecké články – informace o výzkumech ve světě, vysokoškolské knihovny – elektronické databáze
Formulace tématu a určení
Formulace tématu – jedna ucelená myšlenka
Určení hlavních bodů:
Stanovení bodů k témě (otázky, logický sled)
Vypuštění méně důležitých bodů, které mají společné těžiště
Výběr nejzávaznějších bodů
Použití 2, 3 nebo 4 hlavních bodů
Formulace bodů zřetelně a stejným stylem
Podpora hlavních bodů
Logická podpora – argumentace
Motivační podpora – apel na emoce
Důvěryhodnost – odvolání se na pověst, kompetenci, zkušenosti
Použití:
Příkladů, ilustrací, svědectví, definicí, statistik a audiovizuálních pomůcek – mapy, diagramy, videa apod.
Uspořádání informací k projevu
Logický sled informací tak, aby tomu posluchači porozuměli a zapamatovali si je
Časový model – uspořádání na základě časového vztahu informací (chronologicky), převážně informativní projevy, minulost – přítomnost – budoucnost, postupnost činností v rámci procesu
Prostorový model – uspořádání hlavních bodů z hlediska prostoru, převážně informativní projevy, využití schémat, map
Tematický model – dělí téma na části, hlavně informativní projevy
Model problém a řešení – převážně přesvědčovací projevy, 2 hlavní části: popis problému a možná řešení
Model příčina a následek – převážně přesvědčovací projevy, 2 hlavní části: popis příčin a následků
Motivovaná sekvence – řazení informací tak, aby motivovali k pozitivní reakci na cíl prezentace, pro informativní i přesvědčovací projevy,
Pozornost
Potřeba – existence potřeby/problému, konkrétní příklady, statistiky
Uspokojení – jasné definování jak je možné potřebu naplnit
Vizualizace – předvedení výhod vzniklých realizací navrhovaných řešení; negativních důsledků, které nastanou, když se to neuskuteční; praktická ukázka
Akce – co mají udělat, aby byla potřeba uspokojená; apelovat na city; návod k akci