SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- stresem a úzkostí se přirozeně zvyšuje hlas,
- hlas tak ztrácí na příjemnosti a přesvědčivosti.
Intonace (melodie)
- proměnlivost hlasového zabarvení,
- často je projevem emočního prožitku komunikátora.
Může být: stále stejná, monotónní, přirozená, přehnaná intonace („téměř zpívá“).
Rychlost v řeči (tempo)
- má velký vliv na pozornost posluchače,
- vhodné měnit rychlost řeči během projevu.
Rychle mluvící lidé (neustále):
- rychlí v posuzování situace a reagování na ni, často konají impulzivně a nerozvážně,
- rychlou řečí můžou kompenzovat i svoji nejistou, nervozitu.
Projev:
Příliš pomalá řeč – po chvíli nudí posluchače, ten ztrácí pozornost a přestane poslouchat.
Přiměřeně rychlá řeč – působí důvěryhodněji, strhává pozornost (pozor na správnou výslovnost a dýchání).
Velmi rychlá řeč – působí rušivě, posluchač nedokáže zachytit velkou část informací, unavuje posluchače.
Plynulost v řeči
- řeč nikdy není úplně plynulá a vždy se v ní vyskytují pauzy, nedokončené slova, věty, opakování, zakoktání, přeřeknutí, slovní vata apod.
Pauzy:
- způsobuje nejčastěji snaha vyjádřit se přesně a přemýšlení jak to vyslovit,
- místo pauz se často používá slovní vata, která působí rušivě,
- mohou členit řeč,
- zaujmout pozornost posluchače.
Pauzy souvisí s: temperamentem, emočním stavem, připraveností na řeč, kvalitou zpětné vazby.
Slovní vata
časté a nepřiměřené používání slovní vaty:
- vyplňování mezer různými zvuky - ehmm, ahh,
- příliš časté opakování slov a slovních zvratů (aby, prostě, teda, jako, přece a pod.),
- slouží na získání času a vyplnění prázdných míst v mluvené řeči,
- často si osoba neuvědomuje její použití.
Jak odstranit slovní vatu: požádat blízkou osobu na upozorňování při jejím použití, nácvik mluvení (i nahrávání), udělat raději pauzu – pomlku – než vkládat slovní vatu.
4. přednáška
Neverbální komunikace (Mimika, oční kontakt, gestika, haptika a posturika)
První dojem
- na prvním dojmu se podílí z 55 % NK, z 38 % paralingvistika, a pouhých 7 % verbální obsah (př. vědomosti),
- první dojem trvá asi 120 sekund,
- horní hranice se pohybuje kolem 4 minut.
Jak vyvolat dobrý dojem
- příchod včas
- vhodné oblečení, upravení (daná situace)
- slušně pozdravit, slušně se vyjadřovat
- správný postoj těla, vzpřímené držení těla
- usmívat se (přirozeně)
- správné podání ruky
- artikulovat
- být přípraven na daný typ komunikace
Neverbální komunikace
- podílí se 93% na ovlivnění protějšku při komunikaci (společně s paralingvistikou),
- je souhrnem mimoslovních sdělení (vědomých i nevědomých),
- informace o: vnímání sebe, svého partnera a o vlastních emocích, napětí a rozpoložení,
- neverbální signály vysíláme většinou podvědomě a přijímáme je také podvědomě,