Teorie na zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Formy společenské dělby práce
Kooperace, specializace, kombinace, koncentrace, centralizace
Podstata trhu
Trh je instituce, jejímž prostřednictvím kupující a prodávající určitého zboží vstupují do vzájemných interakcí (vzájemně se ovlivňují), aby určili cenu zboží a množství, jež se nakoupí a prodá.
Všechno má svou cenu, i různé druhy lidské práce (mzdové sazby)
Trh je nutný a dosud nejdokonalejší regulátor a stimulátor ekonomického rozvoje
Tržní ekonomika řeší neuvědomělou koordinací aktivit následující úlohy:
Struktura výroby
Kupující volí výrobky – „hlasují penězmi“
Kombinace zdrojů
Kombinace zdrojů použitých k výrobě volí výrobci co nejlevnější
Rozdělování důchodu
Dokonale konkurenční trh
Abstraktní model
Dokázal by tyto úlohy řešit zcela sám, bez zásahu státu
Současný systém je určitým kompromisem mezi trhem a státní regulací ekonomiky
Zboží
Výrobek určený pro trh, k prodeji
Ne všechny produkty lidské činnosti jsou zbožím
Produktů lidské činnosti je více než zboží
Simon Kuznetz formuloval makroekonomickou kategorii hrubý národní produkt
Základní vlastnost zboží – užitečnost = schopnost uspokojovat lidské potřeby, je nutnou podmínkou směny
Směnná hodnota – poměr, v jakém jsou jednotlivá zboží směňována, její vnější hodnotou je cena
typy trhů
Z hlediska územního
Trh místní (oblastní, regionální)
Trh národní (v rámci státu)
Trh světový
Z hlediska věcného
Trh práce, půdy a kapitálových statků (trh výrobních faktorů)
Trh peněz a trh zboží (výrobků a služeb)
Z hlediska druhů zboží na trhu
Trh dílčí (automobilů, obilí…)
Trh celkový (agregátní, veškerého zboží)
tržní subjekty
Domácnosti
Vlastníci výrobních faktorů
Na trh výrobních faktorů přichází jako prodávající – tvoří stranu nabídky
Na trhu finální produkce působí jako spotřebitelé – tvoří stranu poptávky
Firmy
Poskytují hmotnou či nehmotnou produkci
nakupují výrobní faktory na trhu výrobních faktorů
nabízejí svojí produkci na trhu finální produkce
Stát
jako plnohodnotný stržní subjekt až od 30. let 20. stol.
Zahraničí
žádná ekonomika nemůže zůstat izolována od okolního světa
snaha obchodovat se zahraničím, získávat zahraniční kapitál a investovat v zahraničí
vzájemné propojení národních ekonomik
základní elementy trhu
V následující analýze budeme postupovat za těchto předpokladů
dokonalá konkurence
mnoho prodávajících a kupujících
dokonalá informovanost o kvalitě, cenách a krocích všech účastníků trhu
akce každého účastníka má zanedbatelný vliv na ceny na trhu
Nabídka (S)
nabídkou rozumíme množství statků, které jsou firmy ochotny vyrábět a prodávat, a to při neměnnosti ostatních podmínek (výrobní náklady, ceny substitutů, organizace trhu)
celkovou nabídkou (agregátní) chápeme souhrn všech zamýšlených prodejů, je určena objemem výroby všech výrobců a cenami, za které chtějí své výrobky prodat
individuální nabídka – nabídka jednoho výrobce
dílčí nabídka (tržní) – nabídka jediného výrobku od různých výrobců