Teorie na zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Cenová a necenová konkurence
Cenová konkurence
výrobci zlevňují své zboží v naději, že jejich konkurence se těmto cenám nebude moct vyrovnat a sami ovládnou trh
Necenová konkurence
cílem je přilákat zákazníka jinými metodami než cenou
oblast zvyšování kvality, rozšiřování servisu, prodejem na úvěr atd.
Konkurence dokonalá a nedokonalá
Dokonalá
odborný ekonomický termín vztahující se k trhu, na němž žádná firma nedosahuje takové velikosti, aby mohla sama ovlivnit tržní cenu
další podmínkou dokonalé konkurence je volný vstup na trh
Nedokonalá
alespoň jeden prodávající je dostatečně velký na to, aby ovlivnil tržní cenu
Formy konkurence
TYP KONKURENCE POČET A VELIKOST FIREM CHARAKTERISTIKA PRODUKTU OBLAST EKONOMIKY VSTUP/VÝSTUP Z/DO ODVĚTVÍ DOKONALÁ Mnoho malých Homogenní Nezpracované zemědělské produkty SnadnýNEDOKONALÁ
Monopolní Mnoho firem Diferencovaný Maloobchod, potraviny, benzín Snadný Oligopol Málo firem Homogenní nebo diferencovaný Ocel, chemie, auta, počítače Bariéry Monopol Jedna firma Specifický Místní telefon, elektrárenské podniky UzavřenýMonopolní konkurence
trh jednoho výrobku s mnoha výrobci
je na něj volný vstup
Oligopol
v daném odvětví dominuje malý počet silných výrobců
slabší výrobci se musí přizpůsobit dominantním
Monopol
daný výrobek je na trhu nabízen pouze jedním výrobcem
brání vstupu dalších výrobců do odvětví, nutí poptávku, aby se mu přizpůsobila
makroekonomické výstupy
Měření výkonnosti ekonomiky
podle teorie výrobních faktorů existují tři činitelé – práce, kapitál a půda
ty vytvářejí produkt
podle teorie užitečnosti je každá ekonomická činnost, která uspokojuje lidské potřeby, výrobní činností – podílí se na tvorbě důchodu (mzda, renta, zisk)
Výstup ekonomiky
budeme-li měřit tok výrobků a služeb, získáme veličinu označenou jako produkt
budeme-li měřit výkon ekonomiky pomocí příjmů, které domácnosti pobírají, získáme důchod
tyto veličiny jsou si rovny – v procesu koloběhu se nemůže nic ztratit, tudíž součet plateb za výrobní činitele musí být stejný jako součet plateb za prodané výrobky a služby
pro získání přesného objemu produkce musíme odečíst meziprodukt – od celkové produkce firmy odečteme cenu všech nakoupených subdodávek, tím získáme přidanou hodnotu
Hrubý domácí produkt (GDP)
souhrn veškeré finální produkce zboží a služeb vyrobené v určité zemi během jednoho roku
k vyjádření velikosti GDP lze použít následující metody
výdajová metoda – sečteme všechny výdaje na nákup zboží a služeb
důchodová metoda – sečteme všechny druhy příjmů domácností
obě metody musí mít stejný výsledek
Výpočet GDP výdajovou metodou
Sečítáme:
výdaje domácností na osobní spotřebu (C)
soukromé hrubé domácí investice (Ig) - výdaje na nákupy kapitálových statků firmami
výdaje státu na nákup zboží a služeb (G)
čistý export (saldo obchodní bilance) (X) – rozdíl mezi exportem (Ex) a importem (Im)