Teorie na zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
nabídková funkce a nabídková křivka
nabídka má dvě proměnné – objem produkce (Q) a cenu produkce (P)
vztah mezi nimi vyjadřuje nabídková funkce a nabídková křivka
kce křivky – na vodorovnou osu vyznačíme body Q1, Q2, … Qn, na svislou osu body P1, P2 … Pn, v průsečíku kolmic získáme body, které se stanou základem křivky
tyto veličiny jsou proměnné v čase
nabídková křivka má stoupající charakter z důvodu, že:
výrobci mohou s danými zdroji měnit strukturu výroby
noví výrobci vstoupí do odvětví
zákon rostoucí nabídky
růst ceny vyvolá růst nabízeného množství, pokles ceny vyvolá její pokles
růst cen vyvolá zvýšený zájem o výrobu, přiláká další výrobce, vyvolá zájem o růst výroby u těch, kteří dříve vyráběli méně
nabízené množství
zatímco nabídka je znázorněna celou křivkou nabídky, nabízené množství je pouze bod na křivce
faktory ovlivňující nabídku
vlastní cena nabízeného zboží nebo služby
výrobní náklady
ceny alternativních výrobků
organizace trhu
specifické faktory
Poptávka (D)
v každém okamžiku existuje zcela určitý vztah mezi tržní cenou zboží a množstvím, které jsou kupující ochotni koupit. Tento vztah se nazývá poptávková funkce, kterou graficky vyjadřujeme poptávkovou křivkou
celková poptávka (agregátní)
určena objemem výrobků, které si chtějí kupující pořídit, a cenami, za které jsou ochotni tyto výrobky koupit
individuální poptávka
poptávka jediného kupujícího, poptávka po produkci jednoho výrobce
dílčí poptávka (tržní)
poptávka po jednom druhu výrobku
obecně říkáme, že jsme limitováni naším rozpočtovým omezením
ekonomickou teorii zajímá poptávka v rámci rozpočtového omezení → tzv. efektivní koupěschopná poptávka
poptávková funkce a poptávková křivka
v každém okamžiku existuje vztah mezi tržní cenou zboží a množstvím, které jsou kupující ochotni a schopni koupit
ceny jsou určující, objem poptávky je od nich odvozený
poptávková funkce odpovídá racionálnímu chování spotřebitele, ten se snaží při minimalizaci výdajů maximalizovat užitek koupě
zákon klesající poptávky
pokud cena stoupne (ceteris paribus), mají kupující tendenci kupovat menší množství tohoto zboží a naopak
důchodový efekt
je-li důchod kupujících daný → při nižších cenách mohou koupit větší množství zboží a naopak
substituční efekt
při zvýšené ceně lidé mění strukturu své spotřeby, sníží podíl zdraženého výrobku, zvýší podíl jiných
faktory ovlivňující poptávku
vlastní cena
průměrný důchod
změna cen substitutů a komplementů
změny v populaci
změny v preferencích lidí
formování rovnováhy na trhu
Rovnovážná cena
nabízené množství = poptávané množství
stav rovnováhy je velmi vzácný a výjimečný
Tržní cena
cena, která v danou dobu na trhu skutečně existuje
může vysoce převyšovat hodnotu zboží, jindy naopak nemusí dosahovat ani výše nákladů na výrobu zboží
nabídka převyšuje poptávku → tržní cena je příliš vysoká, přebytek zboží, výrobci musí cenu snížit
poptávka převyšuje nabídku → tržní cena je příliš nízká, nedostatek zboží
trh stále inklinuje k rovnovážnému stavu