Mikroekonomie 2 PMIKP - Vypracované otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
alternativni cile firmy – charakterizovat
Kompenzační a funkcionální teorie – chápu zisk jako platbu podnikateli za jeho aktivitu
Monopolní teorie – chápou zisk jako výsledek nějaké výhody
Technologická inovační teorie – chápou zisk jako výsledek technických a technologických inovací
Jiné cíle: - podíl na trhu, dlouhodobé přežití, expanze a růst firmy
Manažerské teorie – Firma řízená manažery může mít i jiné cíle než maximalizace zisku. Zdůrazňují oddělení vlastnictví a řízení. Vlasntíci i manažeři sledují každý své vlastní zájmy.
Př. Jednoduchý manažerský model, Baumolův model maximalizující obrat
Behavioristické teorie – soustřeďují se na formulaci a na hledání cíle. Cíle jsou výsledkem vyjednávání mezi skupinami zainteresovanými na podnikání.
Př. Simonův model, model zón tolerance
Teorie zaměstnanecké firmy – Př. model zaměstnanecké firmy
Co je to monopson? Faktory, ……..?
Definujte co je to monopson. Jaké faktory působí na zvyšování monopsoní síly. Jaké jsou zdroje monopsoní síly. A uveďte příklad.
elasticita poptávky po práci a ako ovplyvňuje elasticitu nabídky firmy. + 5 pod-otázok
$$e_{\text{DL}} = \frac{\frac{\text{δL}}{L}}{\frac{\text{δw}}{w}}$$
Míra změny mezi cenou práce a jejím poptávaným objemem.
Poptávka firmy po práci bude tím elastičtější, čím elastičtější bude poptávka po jejím produktu. Snížení ceny podnítí výrazně růst poptávaného množství po daném výrobku, zvýší se současně poptávka po práci potřebná k výrobě výrobku. Poptávka bude tím elastičtější čím bude pro firmu snažší nahrazovat služby jiných vstupů prací.
Definujte co je to monopson. Jaké faktory působí na zvyšování monopsoní síly. Jaké jsou zdroje monopsoní síly. A uveďte příklad.
Monopson-definuj,v čem je zdroj monopsoní síly
Monopson představuje trh pouze s jediným nakupujícím.
Monopsoní síla je schopnost nakupujícího ovlivňovat cenu na trhu a zaplatit nižší cenu, než jaká by odpovídala trhu s dokonalou konkurencí.
Stupeň monopsoní síly závisí na třech podobných faktorech:
1) Elasticita tržní nabídky:
Čím měně je elastická tržní nabídka, tím větší je monopsoní síla.
2) Počet nakupujících
Čím menší je počet nakupujících, tím větší mají sílu ovlivnit cenu.
3) Interakce mezi nakupujícími:
Čím méně mezi sebou nakupující soutěží, tím větší je monopsoní síla. Takže se dá dobře ovlivnit dohodami mezi odběrateli.
Podnik chce zvýšit výrobu housek. Jak souvisí pružnost nabídky po houskách a pružnost nabídky práce.
Proč je možné rozdělit statky do dvou subjektů, aby byly zachovány mezní náklady.
Charakterizovat výrobní faktory v krátkém a dlouhém období
kratke – sluzby alespoň jednoho výrobního faktoru, který firma pouziva jsou fixni. V pripade dvou vyrobnich faktoru je to zpravidla kapital. Vlastnosti produkcni funkce v kratkem o. jsou vynosy ovlivnene zmenami pouze jednoho vyr. faktoru.