Mikroekonomie 2 PMIKP - Vypracované otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Čtyři faktory: 1) výlučná kontrola významných zdrojů, 2) Úspory z rozsahu, 3) Patenty, 4) Vládní licence nebo koncese.
7 Volba opt.výstupu monopolu
Výroba je spojena s max.zisku. Při rozhodování o veliksoti výstupu vychází monopol z max.rozdílu mezi celkovými výnosy a TC, resp. MC=MR. Výnosy a jejich graf.znázornění vychází v nedokon.konkurenci z klesající popt.křivky. Aby monopol prodal dodatečnou jednotku výstupu, snižuje nejen cenu této poslední jednotky, ale všech jednotek výstupu. MR klesá rychleji než cena. Opt.výstup zjsitíme analýzou TR a TC nebo MR a MC. Viz obr.
Úroveň regulované ceny
Problém – úroveň regulované ceny. Řešení – stanovení regulované ceny na úrovni MC = P, tedy aplikace dok.konk. Pokud je regulovaná cena na úrovni MC stanovena přirozeným monopolům, způsobuje jejich ztrátu.
Přirozený monopol - Firma může vyrábět dodatečný výstup se stále klesajícími průměrnými náklady. Pokud by zde bylo více firem, k úspoře nákladů by nemuselo docházet.
Oligopol – pouze několik firem v odvětví, při rozhodování o ceně musí každý z nich brát v úvahu chování svého konkurenta, firmy navzájem reagují na změnu ceny, změnu výstupu, kvality produktu, reklamy každé z nich,
předpoklady modelů oligopolu:1)malý počet výrobců v odvětví: dva(duopol), neudaný počet stejně silných firem s jednou dominantní firmou 2)produkt jak homogenní tak diferencovaný
3)existence bariér vstupu do odvětví- př.právní restrikce, náklady na diferencovaný podukt, úspory z rozsahu: každá firma by měla dosahovat při své výrobě stejně nízkých AC jako již existující firmy v odvětví, Limit price – je nižší než cena, při které by oligopol.firmy max.zisk
Existence ol. Je ovlivněna vztahem mezi velikostí trhu a optimální velikostí firmy-trh vzhledem k velikosti firmy malý, potom poptávku bude zajištovat malý počet firem a ol. zustane zachován
Graf
Kartel = smluvní oligopol, sdružení na bázi smlouvy mezi účastníky (otevřeně to přiznávají), sdružuje větší množství právně samostatných firem, většinou se jedná o firmy z jednoho odvětví, a tedy jsou vnitřními dohodami izolovány od vnějšku. Nemusí se ale jednat o všechny firmy z odvětví. Účelem kartelových dohod je dosahování maximálního zisku pomocí společně sjednaných cen, objemů výroby a prodeje atd. Nejznámnější je OPEC.
Podmínky úspěchu: - musí existovat síla, která zabraňuje podvádění, postihuje nedodržení kartelové dohody
- musí existovat aspoň částečná monopolní síla – tedy neelastická poptávka
Graf:
Chamberlinův model v monopolistické konkurenci a jeho rozdíl mezi prostorovým modelem?
Model předpokládá jasně definovanou odvětvovou strukturu – tu tvoří velký počet výrobců produkujících statky, které jsou si velmi blízké, ale nejsou dokonalými substituty (např. trh košil)