Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKP - Vypracované otázky a odpovědi

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1001.52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Čtyři faktory: 1) výlučná kontrola významných zdrojů, 2) Úspory z rozsahu, 3) Patenty, 4) Vládní licence nebo koncese.

7 Volba opt.výstupu monopolu

Výroba je spojena s max.zisku. Při rozhodování o veliksoti výstupu vychází monopol z max.rozdílu mezi celkovými výnosy a TC, resp. MC=MR. Výnosy a jejich graf.znázornění vychází v nedokon.konkurenci z klesající popt.křivky. Aby monopol prodal dodatečnou jednotku výstupu, snižuje nejen cenu této poslední jednotky, ale všech jednotek výstupu. MR klesá rychleji než cena. Opt.výstup zjsitíme analýzou TR a TC nebo MR a MC. Viz obr.

Úroveň regulované ceny

Problém – úroveň regulované ceny. Řešení – stanovení regulované ceny na úrovni MC = P, tedy aplikace dok.konk. Pokud je regulovaná cena na úrovni MC stanovena přirozeným monopolům, způsobuje jejich ztrátu.

Přirozený monopol - Firma může vyrábět dodatečný výstup se stále klesajícími průměrnými náklady. Pokud by zde bylo více firem, k úspoře nákladů by nemuselo docházet.

Oligopol – pouze několik firem v odvětví, při rozhodování o ceně musí každý z nich brát v úvahu chování svého konkurenta, firmy navzájem reagují na změnu ceny, změnu výstupu, kvality produktu, reklamy každé z nich,

předpoklady modelů oligopolu:1)malý počet výrobců v odvětví: dva(duopol), neudaný počet stejně silných firem s jednou dominantní firmou 2)produkt jak homogenní tak diferencovaný

3)existence bariér vstupu do odvětví- př.právní restrikce, náklady na diferencovaný podukt, úspory z rozsahu: každá firma by měla dosahovat při své výrobě stejně nízkých AC jako již existující firmy v odvětví, Limit price – je nižší než cena, při které by oligopol.firmy max.zisk

Existence ol. Je ovlivněna vztahem mezi velikostí trhu a optimální velikostí firmy-trh vzhledem k velikosti firmy malý, potom poptávku bude zajištovat malý počet firem a ol. zustane zachován

Graf

Kartel = smluvní oligopol, sdružení na bázi smlouvy mezi účastníky (otevřeně to přiznávají), sdružuje větší množství právně samostatných firem, většinou se jedná o firmy z jednoho odvětví, a tedy jsou vnitřními dohodami izolovány od vnějšku. Nemusí se ale jednat o všechny firmy z odvětví. Účelem kartelových dohod je dosahování maximálního zisku pomocí společně sjednaných cen, objemů výroby a prodeje atd. Nejznámnější je OPEC.

Podmínky úspěchu: - musí existovat síla, která zabraňuje podvádění, postihuje nedodržení kartelové dohody

- musí existovat aspoň částečná monopolní síla – tedy neelastická poptávka

Graf:

  1. Chamberlinův model v monopolistické konkurenci a jeho rozdíl mezi prostorovým modelem?

Model předpokládá jasně definovanou odvětvovou strukturu – tu tvoří velký počet výrobců produkujících statky, které jsou si velmi blízké, ale nejsou dokonalými substituty (např. trh košil)

Témata, do kterých materiál patří