Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKP - Vypracované otázky a odpovědi

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1001.52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Obrázek

Regulace výnosu monopolu – usměrňování cen produkce tak, aby firma dosahovala předem určené míry výnosu. V ideálním případě by se rovnala míře výnosu v dokonalé konkurenci. Pokud bude ležet výnos pod konkurencí nebude mít firma důvod na trhu zůstávat. Pokud bude málo regulován, bude cena ležet příliš vysoko a monopol bude dosahovat vysokého zisku.

Míra výnosu s stanoví na základě hodnoty kapitálu – efekt pozlaceného chladiče.

Efekt křížových dotací – na elastičtějším trhu prodává pod úrovní nákladů a vzniklé ztráty dotuje z méně elastického trhu na kterém stanoví cenu nad úrovní nákladů

Obrázek

Smlouvy s přirozeným monopolem – zákonem upravené zadávání nadlimitních zakázek, získá ji ten, kdo nabídne nejnižší cenu.

Stát v úloze monopolu – stát může stanovit cenu na úrovni mezních nákladů a v případě ztráty ji pak dotovat z daní

Prosazování antimonopolních zákonů – zabraňují dohodám o určení ceny, odrazují od sdružování v odvětvích

Laissez-faire přístup – nedělat vůbec nic a nechat na vůli monopolu stanovení ceny a objemu výstupu

  1. Je stanovení cen ve špičkách cenovou diskriminací? Je u spotřebitele alokační efektivnost? Uveďte příklad.

Stanovení cen ve špičkách je specifickou formou cenové diskriminace v čase – stanovení odlišných cen ve špičkách

U cenové diskriminace v čase se MC v čase neměnily, u špičkové diskriminace dochází kvůli kapacitnímu omezení v období zvýšené spotřeby k růstu MC – ve špičkách jsou zvyšovány ceny

Obrázek

D1 poptávka je mimo prodejní špičku, je cenově elastičtější

D2 poptávka je v období zvýšené spotřeby, je méně elastická

Z MR2 = MC odvozuje podnik v období zvýšené spotřeby vyšší cenu i výstup, než v období mimo špičku, kde MR1 = MC

tato cenová strategie zvyšuje její zisk na rozdíl od případu stejné ceny v období běžné a zvýšené spotřeby

zvyšuje se přebytek výrobce i spotřebitele

od cenové diskriminace 3. stupně se liší tím, že neplatí podmínka MR1 = MC =MR2

poptávky se nevyskytují současně ale v oddělených obdobích

  1. Definujte společenské náklady monopolu. Byla by tato neefektivnost eliminována přerozdělením zisku monopolu spotřebitelům? Jak by jste to navrhovali udělat a jaká je podmínka? Zakreslete do grafu.

Monopolní síla umožňuje nabízet menší množství za vyšší cenu.

statek kde se vyplatí míň za vyšší cenu – např. alkohol, cigarety, benzín – je tu zájem, aby zůstal monopol – aby nebylo určitého zboží příliš

Ve srovnání s dokonalou konkurencí vede monopol k vyšší ceně a menšímu výstupu. Zmenšil se přebytek spotřebitele, zvýšil se přebytek výrobce, výrobce přeměnil část spotřebitelova přebytku na svůj zisk. Ale monopol nevyužije celou výnos s odvětví jak dokonalá konkurence, je méně efektivní tomu se říká ztráta mrtvé váhy.

Témata, do kterých materiál patří