Mikroekonomie 2 PMIKP - Vypracované otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Obrázek
Regulace výnosu monopolu – usměrňování cen produkce tak, aby firma dosahovala předem určené míry výnosu. V ideálním případě by se rovnala míře výnosu v dokonalé konkurenci. Pokud bude ležet výnos pod konkurencí nebude mít firma důvod na trhu zůstávat. Pokud bude málo regulován, bude cena ležet příliš vysoko a monopol bude dosahovat vysokého zisku.
Míra výnosu s stanoví na základě hodnoty kapitálu – efekt pozlaceného chladiče.
Efekt křížových dotací – na elastičtějším trhu prodává pod úrovní nákladů a vzniklé ztráty dotuje z méně elastického trhu na kterém stanoví cenu nad úrovní nákladů
Obrázek
Smlouvy s přirozeným monopolem – zákonem upravené zadávání nadlimitních zakázek, získá ji ten, kdo nabídne nejnižší cenu.
Stát v úloze monopolu – stát může stanovit cenu na úrovni mezních nákladů a v případě ztráty ji pak dotovat z daní
Prosazování antimonopolních zákonů – zabraňují dohodám o určení ceny, odrazují od sdružování v odvětvích
Laissez-faire přístup – nedělat vůbec nic a nechat na vůli monopolu stanovení ceny a objemu výstupu
Je stanovení cen ve špičkách cenovou diskriminací? Je u spotřebitele alokační efektivnost? Uveďte příklad.
Stanovení cen ve špičkách je specifickou formou cenové diskriminace v čase – stanovení odlišných cen ve špičkách
U cenové diskriminace v čase se MC v čase neměnily, u špičkové diskriminace dochází kvůli kapacitnímu omezení v období zvýšené spotřeby k růstu MC – ve špičkách jsou zvyšovány ceny
Obrázek
D1 poptávka je mimo prodejní špičku, je cenově elastičtější
D2 poptávka je v období zvýšené spotřeby, je méně elastická
Z MR2 = MC odvozuje podnik v období zvýšené spotřeby vyšší cenu i výstup, než v období mimo špičku, kde MR1 = MC
tato cenová strategie zvyšuje její zisk na rozdíl od případu stejné ceny v období běžné a zvýšené spotřeby
zvyšuje se přebytek výrobce i spotřebitele
od cenové diskriminace 3. stupně se liší tím, že neplatí podmínka MR1 = MC =MR2
poptávky se nevyskytují současně ale v oddělených obdobích
Definujte společenské náklady monopolu. Byla by tato neefektivnost eliminována přerozdělením zisku monopolu spotřebitelům? Jak by jste to navrhovali udělat a jaká je podmínka? Zakreslete do grafu.
Monopolní síla umožňuje nabízet menší množství za vyšší cenu.
statek kde se vyplatí míň za vyšší cenu – např. alkohol, cigarety, benzín – je tu zájem, aby zůstal monopol – aby nebylo určitého zboží příliš
Ve srovnání s dokonalou konkurencí vede monopol k vyšší ceně a menšímu výstupu. Zmenšil se přebytek spotřebitele, zvýšil se přebytek výrobce, výrobce přeměnil část spotřebitelova přebytku na svůj zisk. Ale monopol nevyužije celou výnos s odvětví jak dokonalá konkurence, je méně efektivní tomu se říká ztráta mrtvé váhy.