Mikroekonomie 2 PMIKP - Vypracované otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vzhledem k tomu, že považujeme produkty za blízké substituty – klesající poptávková křivka.
Každá firma se bude chovat tak, jako by její vlastní rozhodnutí o ceně a množství nemělo žádný vliv na chování ostatních firem
Rovnost postavení všech firem v odvětví. To způsobuje, že i když ostatní firmy nereagují na změnu množství nebo ceny jedné firmy, stejně nakonec všem ostatním firmám taky vyplatí změnit cenu.
Obrázek
Více elastická – poptávková křivka chamberlinovské firmy, změní-li cenu pouze sama
Méně elastická (D) – poptávková křivka, když změní cenu všechny firmy
Rovnováha firmy v krátkém a dlouhém období
Obrázek
Prostorovou monopolistickou konkurenci lze aplikovat nejen na rozmístění v prostoru ale i na jiné vlastnosti produktu.
Prostorový model lze aplikovat na každý produkt určený ke spotřebě. Zabývá se stupněm výrobkové diferenciace, řeší, jak moc se budou firmy snažit odlišit svou produkci od produkce konkurenčních firem.
např. volba umístění provozovny, volba skladby pořadů v rozhlase, atd. rozmístění stánků
Podmínky kartelu, vysvětlit, graf, důvody neúspěchu
Kartel = smluvní oligopol, sdružení na bázi smlouvy mezi účastníky (otevřeně to přiznávají), sdružuje větší množství právně samostatných firem, většinou se jedná o firmy z jednoho odvětví, a tedy jsou vnitřními dohodami izolovány od vnějšku. Nemusí se ale jednat o všechny firmy z odvětví. Účelem kartelových dohod je dosahování maximálního zisku pomocí společně sjednaných cen, objemů výroby a prodeje atd. Nejznámnější je OPEC.
Podmínky úspěchu: - musí existovat síla, která zabraňuje podvádění, postihuje nedodržení kartelové dohody
- musí existovat aspoň částečná monopolní síla – tedy neelastická poptávka
Graf:
Důvody neúspěchu:
-
Je sice možné stanovit vztahy mezi celkovou produkcí kartelu a produkcemi jednotlivých účastníků, ale určování výrobních kvót členských firem může narazit na jejich neochotu poskytnout dostatečné a pravdivé údaje o nákladech.
-
Protože členské firmy kartelu vyrábějí výstup, při němž cena převyšuje jejich mezní náklady, mají tendenci jeho velikost tajně zvyšovat. To potom může ohrožovat cenovou strategii kartelu.
-
Určení optimálního výstupu vyžaduje znalost tržní poptávkové křivky, což může být spojeno s dodatečnými náklady.
-
Nejpodstatnější problém kartelu spočívá v tom, že ve většině zemí zákonodárce zakazuje podobné dohody výrobců spojené s koordinací jejich činnosti při stanovení ceny a výstupu, protože takové dohody omezují konkurenci.
-
Protože jsou kartelové dohody právně nepřípustné, není možné si právní cestou vynucovat jejich dodržování jednotlivými členy.
Vysvětlete oligopol, Cournotův model, Stackelbaerův model, rozdíly mezi oligopolem s cenovým vůdcem a barometrickým oligopolem