Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKP - Vypracované otázky a odpovědi

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1001.52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pokud firma používá monopolní praktiky, dá se předpokládat i zvýšení zisku….

Čím více firma bere z přebytku spotřebitele, tím větší jsou společenské náklady monopolu.

  1. vyhody a nevyhody cenove diskriminace - kdy se pouzivaji a jake jsou typy

Monopol disponuje určitou monopolní silou – cenovou strategií, tzv. cen.diskriminací. Cílem je získání přebytku spotřebitele a jeho přeměna v dodatečný zisk firmy. Podstatou je stanovení rozdílných cen stejných výrobků pro různé spotřebitele, aniž by k tomu vedly nákladové důvody.

Výhodou je zlepšení alokační neefektivnosti monopolu, nebo její odstranění

= cílem je získání přebytku spotřebitele a jeho přeměna v dodatečný zisk firmy

= podstata: stanovení rozdílných cen stejných výrobků pro různé spotřebitele, aniž by k tomu vedly nákladové důvody

Cenová diskriminace 1. stupně VIZ 1.VAR.

= největší možná segmentace trhu, kdy monopol stanoví každému spotřebiteli maximální cenu, kterou je tento spotřebitel ochoten zaplatit za každou koupenou jednotku.

Cenová diskriminace 2. stupně= spočívá ve stanovení různých cen za různá kumulovaná množství daného statku. = jde tedy o diskriminaci v závislosti na prodaném množství.-multi-part pricing

Cenová diskriminace 3. stupně= podobná cenové diskriminaci 1. stupně tím, že představuje diskriminaci podle spotřebitelů. = podstata: rozdělení spotřebitelů na dvě nebo více skupin, z nichž každá má svou vlastní poptávkovou křivku. = v praxi je tato forma nejčastější

Podmínky pro existenci: - musí existovat rozdělení spotřebitelů do různých skupin, - není možný vzájemný prodej mezi spotřebiteli, protože potom by někdo ze skupiny s nízkou cenou mohl prodávat produkt někomu ze skupiny s vyšší cenou, což by vedlo ke stírání rozdílů mezi cenami.

MR1+MR2=MRT; MRT = MC

Diskriminace v průběhu času – blízká cenové diskriminaci 3. stupně – v různém čase jsou spotřebitelům podle elasticity jejich poptávky stanoveny různé ceny

Předpokládáme konstantní mezní a průměrné náklady. Nejprve stanoví firma vysokou cenu spotřebitelům s neelastickou poptávkou (ti kteří nakupují přednostně), poté cenu sníží pro skupinu s elastičtější poptávkou

  1. nabídková křivka monopolu

monopol nemá žádnou nabídkovou křivku

- monopol není příjemce ceny P≠MR (MR jedné poptávkové křivky odpovídá jedné ceně, MR druhé poptávkové křivky druhé ceně)

- nemusí docházet ke shodě mezi cenou, kterou si monopol stanoví a množstvím, které se rozhodne vyrábět

  1. Může být špička ceny cenová diskriminace?

  2. které faktory ovlivňují velikost monopolní firmy

  3. Jak je charakterizován, na rozdíl od dokonalé konkurence, monopol, přirozený monopol, oligopol, kartel?

Monopol

Jediný prodávající produktu, který nemá žádné blízké substituty obsahuje celý trh.

7 Vznik monopolu

Témata, do kterých materiál patří