Mikroekonomie 2 PMIKP - Vypracované otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2)strategie – mozne cinnosti pro které se muze hrac rozhodnout, mohou se clenit do dilcich kroku, do nek.vetvi
3)výsledky=vynosy z her v penez.castkach vyplatni matice = zachycuje vysledky alter.strategii kazde z nasich firem, firmy jsou schopny seradit vysledky a snazi se dosahnout nejvice prefer.
Rovnováha v teorii her se chápe jako výsledek takových strategických rozhodnutí, které firmy nenutí měnit jejich chování.
Nashova rovnovaha = firma A dela to, co je pro ni nejlepsi v zavislosti na cin firmy B.Firma B dela to co je pro ni nejlepsi v zavislosti na cinnost firmy A.nulový význam vzajemne informovanosti konkurentu: jedna z firem zverejni svou strategii, druhé firme z toho neplyne zadny uzitek. výsledek rozhodnuti firem, které vedou ke stab.reseni, strategie a a b budou v rovnovaze, jestlize je a nejlepsi strategii firmy A při b firmou B a b je nejlepsi strategii firmy B při soucasnem uplatneni strategie a firmou A.
Dominantni strategie= dom.firma dela to, co je pro ni nejlepsi bez ohledu na cinnost firmy B nebo firmy A.
Rozdíl mezi modelem Cournota, Stackelberga a Bertranda
Bertrandův model se používá pro popis cenové konkurence v oligopolním odvětví s homogenním produktem.
cena je strategická proměnná:
Předpoklady modelu:
všichni nakupují u toho, kdo má nejnižší cenu bez ohledu na to, jak malý je rozdíl v ceně
firma může získat celý trh
Výsledek může být cenová válka nebo stejný jako za podmínek dokonalé konkurence, ale jen dokud takové války nezačnou být nákladné a jedna z firem nezvýší svou cenu
Cournoutův model – předpoklad, že existují v odvětví pouze dvě firmy (duopol), ty vyrábějí homogenní produkt, mají stejné nákladové křivky a znají tržní poptávku. Každá z firem považuje výstup firmy za konstantní, tzn. nemění se v závislosti na změně výstupu první firmy
podstatou jsou reakční křivky, které jsou odvozené z funkce zisku. Reakční křivky mají tvar přímek a protínají vrcholy parabol, které zobrazují funkce stejného zisku.
V průsečíku reakčních křivek nastává tzv. Cournotova rovnováha. Je to bod, kdy firma správně odhadla výstup konkurenta, tím trh má takové množství zboží, které požaduje. Obě firmy maximalizují své zisky a žádná z nich není motivována ke změně výstupu. Získáme větší rovnovážný stav než u kartelu. SYMETRICKÉ CHOVÁNÍ
Graf
Stackelbergův model – vychází ze stejných předpokladů jako Cournoutův, ale Stackelbergův bere v úvahu reakci jedné firmy na změnu výstupu druhé firmy. Firmy se snaží zjistit jak bude konkurence reagovat, pokud to zjistí bude dosahovat většího zisku. ASYMETRICKÉ CHOVÁNÍ, znamená, že jedna firma je v postavení vůdce a druhá následníka. Aktivní firma využívá svých zanlostí reakční křivky pasivní firmy a zlepšuje svou pozici. Výhodou firmy, která oznámi velikost svého výstupu jako první je, že druhá firma ho bude považovat za fixní a z ní odvodí velikost svého výstupu. Opět firma, které se podaří správně odhadnout chování konkurenta, realizuje vyšší zisk.