Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKP - Vypracované otázky a odpovědi

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1001.52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Oligopol – pouze několik firem v odvětví, při rozhodování o ceně musí každý z nich brát v úvahu chování svého konkurenta, firmy navzájem reagují na změnu ceny, změnu výstupu, kvality produktu, reklamy každé z nich,

předpoklady modelů oligopolu:1)malý počet výrobců v odvětví: dva(duopol), neudaný počet stejně silných firem s jednou dominantní firmou 2)produkt jak homogenní tak diferencovaný

3)existence bariér vstupu do odvětví- př.právní restrikce, náklady na diferencovaný podukt, úspory z rozsahu: každá firma by měla dosahovat při své výrobě stejně nízkých AC jako již existující firmy v odvětví, Limit price – je nižší než cena, při které by oligopol.firmy max.zisk

Existence ol. Je ovlivněna vztahem mezi velikostí trhu a optimální velikostí firmy-trh vzhledem k velikosti firmy malý, potom poptávku bude zajištovat malý počet firem a ol. zustane zachován

Graf

Cournoutův model – předpoklad, že existují v odvětví pouze dvě firmy (duopol), ty vyrábějí homogenní produkt, mají stejné nákladové křivky a znají tržní poptávku. Každá z firem považuje výstup firmy za konstantní, tzn. nemění se v závislosti na změně výstupu první firmy

podstatou jsou reakční křivky, které jsou odvozené z funkce zisku. Reakční křivky mají tvar přímek a protínají vrcholy parabol, které zobrazují funkce stejného zisku.

V průsečíku reakčních křivek nastává tzv. Cournotova rovnováha. Je to bod, kdy firma správně odhadla výstup konkurenta, tím trh má takové množství zboží, které požaduje. Obě firmy maximalizují své zisky a žádná z nich není motivována ke změně výstupu. Získáme větší rovnovážný stav než u kartelu. SYMETRICKÉ CHOVÁNÍ

Graf

Stackelbergův model – vychází ze stejných předpokladů jako Cournoutův, ale Stackelbergův bere v úvahu reakci jedné firmy na změnu výstupu druhé firmy. Firmy se snaží zjistit jak bude konkurence reagovat, pokud to zjistí bude dosahovat většího zisku. ASYMETRICKÉ CHOVÁNÍ, znamená, že jedna firma je v postavení vůdce a druhá následníka. Aktivní firma využívá svých zanlostí reakční křivky pasivní firmy a zlepšuje svou pozici. Výhodou firmy, která oznámi velikost svého výstupu jako první je, že druhá firma ho bude považovat za fixní a z ní odvodí velikost svého výstupu. Opět firma, které se podaří správně odhadnout chování konkurenta, realizuje vyšší zisk.

Oligopol s cenovým vůdcem – jedna firma stanovuje v odvětví cenu a ostatní ji přebírají. Existují dvě formy cenové vůdcovství s dominantní firmou a barometrické cenové vůdcovství.

Cenové vůdcovství s dominantní firmou – dominantní firmou je firma, která má za konkurenty mnoho malých firem, které nemohou množstvím ani cenou ovlivnit trh – konkurenční lem. Firmy na konkurenčním okraji se chovají jako dokonale konkurenční firmy – za cenu, kterou určí dominantní firma, mohou prodat jakoukoliv úroveň výstupu. Dominantní firma prodává většinu objemu výstupu, lem zbytek. Jedná se většinou o zboží s malou diferencí.

Témata, do kterých materiál patří