Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (646.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Meritorní otázky (výsledkové) se vztahují přímo k předmětu zkoumání. Mohou být: popisné, zpřesňující, měřítkové (Pelikán, s. 2004, 107-112).

Výsledkové otázky:

  • Nominální otázky (vyjádření zkoumané skutečnosti)- Jaký přípravek na mytí nádobí nyní používáte?

  • Metrické otázky (= měřítkové) umožňují zkoumaný jev měřit a porovnávat se škálou

  • Dokreslující otázky (upřesňují nominální a metrické otázky).

Uzavřené otázky:

  • Alternativní (výběr z nabízených alternativ v odpovědi)

  • Selektivní (selektivní výběr z nabízených alternativ..)

  • Bipolární (volba jen ze dvou moţných odpovědí)

  • S neutrální odpovědí k odpovědím je varianta úniková (nevím, neznám, neumím, nemám názor, nemám schopnost určit..

  • Výběrové (výběr z jemných variant odpovědí, navazuje na alternativní a selektivní otázky)

  • Dialogové (souhlas či nesouhlas s názorem jiných lidí)

  • Kvantifikovatelné škály, Kvalitativní škály

Otázky přímé (obsahem) a nepřímé (projektivní). Cílem projektivních otázek je rozvinout spontánní reakci, překonávat bariéry a autocenzuru. V sociologickém výzkumu jde spíše o různé formy ztotožnění, kdy se ptáme po mínění skupiny nebo lidi a předpokládáme, že se dotázaný s nimi ztotožní a do odpovědi promítne svůj názor. Můžeme použít i obrázek, např. Podívejte se na názory těch dvou postaviček. Ke kterému názoru se přikloníte? Postavičky A vlevo nebo B vpravo? Uveďte: …………………………

Z asociativních postupů se v sociologickém výzkumu v písemné formě používá doplňování vět v oblasti zjišťování postojů a neochotně sdělovaných obsahů. Nedokončené věty napomáhají produkci spontánních reakcí. U doplňování vět se zaznamenává i čas potřebný k doplnění. Příklady:

Kariéru si dnes rozvíjí ten, kdo…………………………………………………………………

Do vzdělávacích programů investuje firma, která……………………………………………

Získat dnes dobré pracovní místo……………………………………………………………...

Odvolávat se na politickou korektnost je projevem………………………………………….

Obdobou je doplňování dialogů. K dalším formám projekce patří např. idealizace („Jak by měly vypadat vlasy po umytí šamponem?“), osobní analogie („Zkuste se vcítit do šálku kávy…“.), přímé analogie („Kdyby byla liberální strana restaurací, kde by se nacházela a jaká jídla by se tam podávala?“), symbolické metafory („Navrhněte barvy na její vlajku“). (Buriánek, 1993, s. 115). Dialogy se prezentují rovněž v kreslené podobě tzv. bubble test, kdy jedna postava má v nakreslené bublině u úst napsáno, co říká, druhá ji má prázdnou a úkolem respondenta je doplnit její text.

Typologie a formulace otázek dle formy

  • Otevřené (volné) nepředkládají variantu odpovědí, tázaný tvoří odpověď sám, odpovídá volně

  • POZOR! vyhodnocujeme je formou obsahové analýzy. Dotazník = standardizované uzavřené odpovědi!

  • Polootevřené otázky dávají nabídku uzavřených odpovědí, ale pokud si tázaný nevybere, vyplňuje svou odpověď v nabízené variantě „jiná odpověď“.

Témata, do kterých materiál patří