Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (646.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Příklad: Které z níže uváděných služeb by jste uvítali v sortimentu firmy?:

  1. Xxxxx, b) Xxxxxxx, c) Xxxxxxxx, d) jiné

Uzavřené otázky mají předem stanoveny varianty odpovědí. Rozlišujeme parametrické otázky, které vyhodnocujeme standardními statistickými postupy a neparametrické, kde používáme jiné postupy, tj. zjišťování četností, chí kvadrát aj. Mezi typy parametrických otázek patří dichotomické a škálové otázky

Další možnost

Tady jsou základní druhy:

  1. Alternativní, dichotomické (výběr z nabízených alternativ v odpovědi) – např. sportujete denně? Možnost odpovědi a) ano, b) ne). Jaké je vaše pohlaví? a) muž, b) žena

  2. Selektivní (výběrové, též polytomické, kafetérie) vyjadřují kvalitativně různé možností a umožňují různé druhy voleb a výběru. Patří zde otázky:

  • Polytomické výběrové (disjunktivní) umožňují výběr jen jedné alternativy (nutno napsat v instrukci).

Např.: Která z uvedených hodnot je pro Vás nejdůležitější? Odpověď: 1. Rodina. 2. Zdraví. 3. Vzdělání.

  • Polytomické výčtové umožňují výběr několika z předložených alternativ.

Např. výběr jedné až tří aktivit ze seznamu vyjmenovaných patnácti možností trávení volného času. Tento typ umožňuje volnější výběr a kombinaci možností, nevýhodou je způsob zpracování.

  • Polytomické vzájemně se podmiňující (konjunktivní), ve kterých v pořadí vyšší odpověď znamená i odpověď v pořadí nižší.

Např. Uveďte své nejvyšší dosažené vzdělání. 1. Základní, 2. SŠ bez maturity, 3. SŠ s maturitou, 4. VŠ. Zde se předpokládá, že zatržené VŠ vzdělání již zahrnuje předchozí stupně ukončeného vzdělání.

  • Polytomické stupnicové, v nichž respondent uvádí pořadí alternativ.

Např. Který předmět Vám dělá největší obtíže? Seřaďte podle největší obtížnosti: fyzika, matematika, chemie, management, angličtina, němčina.

Jiný příklad: „Jak jsou pro vás osobně důležité faktory pracovní spokojenosti? Vyberte ze seznamu těchto faktorů: postup, mzda, možnost vzdělávání, benefity, seberealizace.“ Nejdůležitější prosím uveďte na prvním místě, na posledním umístěte nejméně důležitý faktor. 1. 2. 3. 4. 5.

Kombinací polytomických konjunktivních a stupnicových vznikají tzv. komparativní stupnicové otázky, které umožňují vzájemné porovnávání těchto prvků. Stupnicové otázky jsou základem škálování. Jejich prostřednictvím usilujeme o měření čistě kvalitativních jevů (postoje, mínění). Jejich odpovědi na baterii otázek a výsledky se snažíme vyjádřit v číselné podobě, tzv. skóre, souhrnným indexem. Základem škálování je hledat měřitelný znak (vlastnost) a zkonstruovat adekvátní validní stupnici.

  1. Co je cílem kvantitativní obsahové analýzy?

  • Cílem obsahové analýzy je extrakce proměnných z textu v měřitelné podobě

  • Obsahová analýza se může zabývat právě tak obsahem sdělení, jako jeho formou, autorem i adresátem takového sdělení

  • Stanovení velikosti vzorku dle pravidel kvantitativního přístupu

  • Soustřeďuje se na proměnné typu četností či výskytu užití určitých slov, frází, témat a vztahy mezi nimi

Témata, do kterých materiál patří