Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Příklad: Které z níže uváděných služeb by jste uvítali v sortimentu firmy?:
Xxxxx, b) Xxxxxxx, c) Xxxxxxxx, d) jiné
Uzavřené otázky mají předem stanoveny varianty odpovědí. Rozlišujeme parametrické otázky, které vyhodnocujeme standardními statistickými postupy a neparametrické, kde používáme jiné postupy, tj. zjišťování četností, chí kvadrát aj. Mezi typy parametrických otázek patří dichotomické a škálové otázky
Další možnost
Tady jsou základní druhy:
Alternativní, dichotomické (výběr z nabízených alternativ v odpovědi) – např. sportujete denně? Možnost odpovědi a) ano, b) ne). Jaké je vaše pohlaví? a) muž, b) žena
Selektivní (výběrové, též polytomické, kafetérie) vyjadřují kvalitativně různé možností a umožňují různé druhy voleb a výběru. Patří zde otázky:
Polytomické výběrové (disjunktivní) umožňují výběr jen jedné alternativy (nutno napsat v instrukci).
Např.: Která z uvedených hodnot je pro Vás nejdůležitější? Odpověď: 1. Rodina. 2. Zdraví. 3. Vzdělání.
Polytomické výčtové umožňují výběr několika z předložených alternativ.
Např. výběr jedné až tří aktivit ze seznamu vyjmenovaných patnácti možností trávení volného času. Tento typ umožňuje volnější výběr a kombinaci možností, nevýhodou je způsob zpracování.
Polytomické vzájemně se podmiňující (konjunktivní), ve kterých v pořadí vyšší odpověď znamená i odpověď v pořadí nižší.
Např. Uveďte své nejvyšší dosažené vzdělání. 1. Základní, 2. SŠ bez maturity, 3. SŠ s maturitou, 4. VŠ. Zde se předpokládá, že zatržené VŠ vzdělání již zahrnuje předchozí stupně ukončeného vzdělání.
Polytomické stupnicové, v nichž respondent uvádí pořadí alternativ.
Např. Který předmět Vám dělá největší obtíže? Seřaďte podle největší obtížnosti: fyzika, matematika, chemie, management, angličtina, němčina.
Jiný příklad: „Jak jsou pro vás osobně důležité faktory pracovní spokojenosti? Vyberte ze seznamu těchto faktorů: postup, mzda, možnost vzdělávání, benefity, seberealizace.“ Nejdůležitější prosím uveďte na prvním místě, na posledním umístěte nejméně důležitý faktor. 1. 2. 3. 4. 5.
Kombinací polytomických konjunktivních a stupnicových vznikají tzv. komparativní stupnicové otázky, které umožňují vzájemné porovnávání těchto prvků. Stupnicové otázky jsou základem škálování. Jejich prostřednictvím usilujeme o měření čistě kvalitativních jevů (postoje, mínění). Jejich odpovědi na baterii otázek a výsledky se snažíme vyjádřit v číselné podobě, tzv. skóre, souhrnným indexem. Základem škálování je hledat měřitelný znak (vlastnost) a zkonstruovat adekvátní validní stupnici.
Co je cílem kvantitativní obsahové analýzy?
Cílem obsahové analýzy je extrakce proměnných z textu v měřitelné podobě
Obsahová analýza se může zabývat právě tak obsahem sdělení, jako jeho formou, autorem i adresátem takového sdělení
Stanovení velikosti vzorku dle pravidel kvantitativního přístupu
Soustřeďuje se na proměnné typu četností či výskytu užití určitých slov, frází, témat a vztahy mezi nimi