Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Jaká je obecná typologie dělení charakteristiky u metody pozorování? 
Typologie pozorování
- Skryté – otevřené 
- Zúčastněné (parcipativní) 
- Nezúčastněné (neparcipativní) 
- Strukturované – nestrukturované 
- Pozorování v umělé situaci – v přirozené situaci 
- Pozorování sebe samého – někoho jiného 
-  Jak lze charakterizovat deduktivní kódování v kvalitativním přístupu? 
Deduktivní kódování (taženo teorií) je založeno na počáteční znalosti problematiky z literární rešerše. Jsou zformulovány před samotným výzkumem, například na základě předchozího výzkumu, literatury a poté aplikovány na data, které byli získány rozhovory.
-  Jak lze charakterizovat induktivní kódování v kvalitativním přístupu? 
Induktivní kódování (taženo výzkumem) je takové, kde témata a kategorie jsou vytvářena a přiřazována čistě na základě analyzovaných dat. Velký tlak na kreativní a tvůrčí činnost – velká subjektivita výzkumníka.
-  Jaké jsou tři nejzákladnější přístupy pro stanovování vzorku v kvalitativním přístupu? 
- Předem daná struktura výběru – účelový/záměrný výběr (demografické parametry nebo malý počet objektů např. provedeme rozhovor se všemi pracovníky zkoumané organizace). 
- Postupné určení výběrové struktury: „snow-ball“ (teoreticky zaměřený výběr: základní soubor ani jeho rozsah není definován, výběr se provádí několikrát dokud není dosažena teoretická saturace/nasycení daty) 
- Vyjasňující případy (mnohonásobná případová studie, vyjasňující nebo kritické případy, strategie replikace) 
NEBO
V přednášce 4 je v obsahu ještě:
kvalitativní vzorkování – kvótní výběr, předem daná struktura výběru, metoda sněhové koule, vyjasňující nebo kritické případy
-  Jak lze techniku formou rozhovorů dělit dle počtu participantů (účastníků) v ní zapojených? 
Individuální rozhovor, Skupinový rozhovor, Focus group
- Individuální a skupinový rozhovor (skupinová diskuse, skupinové interview) 
- Focus group (ohnisková skupina), rozhovor mezi 4-8 účastníky (max. 12). 
Individuální a skupinový rozhovor
- Individuální – nejběžnější typ (vztah tazatel – účastník), kdy výzkumný problém (jev) není vázán na sociální vztahy a interakci ve skupině (tazatel chce zjistit právě názor/zkušenost onoho vybraného jedince). Když tazatel nechce, aby byl ovlivňován jinými jedinci ve skupině. Když je účastník vybrán náhodně v rámci struktury a jednotlivý členové se neznají (mohla by zabránit otevřenosti výpovědi vůči ostatním), nebo naopak (znehodnotit, zmanipulovat, ovlivňovat apod). 
- Skupinový rozhovor – přesný opak individuálního. Lze jej rozdělit (Hendl, 2008) na: 
- a) skupinovou diskusi; ve které hraje výzkumník roli moderátora, který vymezí pravidla a pak usměrňuje výměnu názorů a postojů respondentů tak, aby byly sledovány výzkumné otázky, 
- b) skupinové interview – je více organizované než diskuse. Výzkumník klade otázky týkající se výzkumného problému, přičemž respondenti postupně odpovídají a doplňují, resp. konfrontují odpovědi předchozích účastníků. 
