Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (646.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Jaká je obecná typologie dělení charakteristiky u metody pozorování?

Typologie pozorování

  • Skryté – otevřené

  • Zúčastněné (parcipativní)

  • Nezúčastněné (neparcipativní)

  • Strukturované – nestrukturované

  • Pozorování v umělé situaci – v přirozené situaci

  • Pozorování sebe samého – někoho jiného

  1. Jak lze charakterizovat deduktivní kódování v kvalitativním přístupu?

Deduktivní kódování (taženo teorií) je založeno na počáteční znalosti problematiky z literární rešerše. Jsou zformulovány před samotným výzkumem, například na základě předchozího výzkumu, literatury a poté aplikovány na data, které byli získány rozhovory.

  1. Jak lze charakterizovat induktivní kódování v kvalitativním přístupu?

Induktivní kódování (taženo výzkumem) je takové, kde témata a kategorie jsou vytvářena a přiřazována čistě na základě analyzovaných dat. Velký tlak na kreativní a tvůrčí činnost – velká subjektivita výzkumníka.

  1. Jaké jsou tři nejzákladnější přístupy pro stanovování vzorku v kvalitativním přístupu?

  • Předem daná struktura výběru – účelový/záměrný výběr (demografické parametry nebo malý počet objektů např. provedeme rozhovor se všemi pracovníky zkoumané organizace).

  • Postupné určení výběrové struktury: „snow-ball“ (teoreticky zaměřený výběr: základní soubor ani jeho rozsah není definován, výběr se provádí několikrát dokud není dosažena teoretická saturace/nasycení daty)

  • Vyjasňující případy (mnohonásobná případová studie, vyjasňující nebo kritické případy, strategie replikace)

NEBO

V přednášce 4 je v obsahu ještě:

kvalitativní vzorkování – kvótní výběr, předem daná struktura výběru, metoda sněhové koule, vyjasňující nebo kritické případy

  1. Jak lze techniku formou rozhovorů dělit dle počtu participantů (účastníků) v ní zapojených?

Individuální rozhovor, Skupinový rozhovor, Focus group

  • Individuální a skupinový rozhovor (skupinová diskuse, skupinové interview)

  • Focus group (ohnisková skupina), rozhovor mezi 4-8 účastníky (max. 12).

Individuální a skupinový rozhovor

  • Individuální – nejběžnější typ (vztah tazatel – účastník), kdy výzkumný problém (jev) není vázán na sociální vztahy a interakci ve skupině (tazatel chce zjistit právě názor/zkušenost onoho vybraného jedince). Když tazatel nechce, aby byl ovlivňován jinými jedinci ve skupině. Když je účastník vybrán náhodně v rámci struktury a jednotlivý členové se neznají (mohla by zabránit otevřenosti výpovědi vůči ostatním), nebo naopak (znehodnotit, zmanipulovat, ovlivňovat apod).

  • Skupinový rozhovor – přesný opak individuálního. Lze jej rozdělit (Hendl, 2008) na:

  • a) skupinovou diskusi; ve které hraje výzkumník roli moderátora, který vymezí pravidla a pak usměrňuje výměnu názorů a postojů respondentů tak, aby byly sledovány výzkumné otázky,

  • b) skupinové interview – je více organizované než diskuse. Výzkumník klade otázky týkající se výzkumného problému, přičemž respondenti postupně odpovídají a doplňují, resp. konfrontují odpovědi předchozích účastníků.

Témata, do kterých materiál patří