Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jaká je obecná typologie dělení charakteristiky u metody pozorování?
Typologie pozorování
Skryté – otevřené
Zúčastněné (parcipativní)
Nezúčastněné (neparcipativní)
Strukturované – nestrukturované
Pozorování v umělé situaci – v přirozené situaci
Pozorování sebe samého – někoho jiného
-
Jak lze charakterizovat deduktivní kódování v kvalitativním přístupu?
Deduktivní kódování (taženo teorií) je založeno na počáteční znalosti problematiky z literární rešerše. Jsou zformulovány před samotným výzkumem, například na základě předchozího výzkumu, literatury a poté aplikovány na data, které byli získány rozhovory.
-
Jak lze charakterizovat induktivní kódování v kvalitativním přístupu?
Induktivní kódování (taženo výzkumem) je takové, kde témata a kategorie jsou vytvářena a přiřazována čistě na základě analyzovaných dat. Velký tlak na kreativní a tvůrčí činnost – velká subjektivita výzkumníka.
-
Jaké jsou tři nejzákladnější přístupy pro stanovování vzorku v kvalitativním přístupu?
Předem daná struktura výběru – účelový/záměrný výběr (demografické parametry nebo malý počet objektů např. provedeme rozhovor se všemi pracovníky zkoumané organizace).
Postupné určení výběrové struktury: „snow-ball“ (teoreticky zaměřený výběr: základní soubor ani jeho rozsah není definován, výběr se provádí několikrát dokud není dosažena teoretická saturace/nasycení daty)
Vyjasňující případy (mnohonásobná případová studie, vyjasňující nebo kritické případy, strategie replikace)
NEBO
V přednášce 4 je v obsahu ještě:
kvalitativní vzorkování – kvótní výběr, předem daná struktura výběru, metoda sněhové koule, vyjasňující nebo kritické případy
-
Jak lze techniku formou rozhovorů dělit dle počtu participantů (účastníků) v ní zapojených?
Individuální rozhovor, Skupinový rozhovor, Focus group
Individuální a skupinový rozhovor (skupinová diskuse, skupinové interview)
Focus group (ohnisková skupina), rozhovor mezi 4-8 účastníky (max. 12).
Individuální a skupinový rozhovor
Individuální – nejběžnější typ (vztah tazatel – účastník), kdy výzkumný problém (jev) není vázán na sociální vztahy a interakci ve skupině (tazatel chce zjistit právě názor/zkušenost onoho vybraného jedince). Když tazatel nechce, aby byl ovlivňován jinými jedinci ve skupině. Když je účastník vybrán náhodně v rámci struktury a jednotlivý členové se neznají (mohla by zabránit otevřenosti výpovědi vůči ostatním), nebo naopak (znehodnotit, zmanipulovat, ovlivňovat apod).
Skupinový rozhovor – přesný opak individuálního. Lze jej rozdělit (Hendl, 2008) na:
a) skupinovou diskusi; ve které hraje výzkumník roli moderátora, který vymezí pravidla a pak usměrňuje výměnu názorů a postojů respondentů tak, aby byly sledovány výzkumné otázky,
b) skupinové interview – je více organizované než diskuse. Výzkumník klade otázky týkající se výzkumného problému, přičemž respondenti postupně odpovídají a doplňují, resp. konfrontují odpovědi předchozích účastníků.