Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (646.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Focus group (ohnisková skupina)

  • Skupinový rozhovor, kde je toto téma jasně a jednoznačně stanovené a kde je povoleno nahrávání interaktivní diskuse mezi účastníky.

  • Osoby, u kterých se dají předpokládat podobné zkušenosti a názory na vybraný problémový okruh tzv. „ohnisko“ výzkumného zájmu.

  • Rozhovor mezi 4–8 účastníky (max. 12) – dle složitosti tématu

  • Výzkumník musí zajistit, aby všichni účastníci měli možnost vyjádřit své názory a odpověděli na vaši otázku, a tyto údaje zachytit.

  • „Dostatečně“ provedené ohniskové rozhovory poznáte tak, že další diskuze již nepřispívá k dalším informacím a nápadům (nasycenost daty, došlo ke konsensu, vzájemné shodě názorů apod.).

  • Jednotky analýzy v kódování, kterou musí být jak skupina, tak jedinec.

  • Technika „kognitivního mapování“, která se obvykle používá k řešení komplikovaných problémů spojených např. s vývojem organizačních strategií a plánů.

  1. Jak lze techniku formou rozhovorů dělit dle míry formalizovanosti (strukturace) a vedení rozhovoru s účastníkem?

  • Strukturovaný rozhovor s otevřenými otázkami, používá se, když je nutné minimalizovat variaci otázek kladených dotazovaném, struktura informací je dána sekvencí otázek

  • Hloubkový (nestrukturovaný) rozhovor, zohledňuje individuální rozdíly a změny situace, získání daného množství informací trvá delší dobu, srovnání dat není jednoduché

  • Částečně – strukturovaný rozhovor s otevřenými otázkami

Strukturovaný rozhovor s otevřenými otázkami

  • Umožňuje lépe pracovat s daty a informacemi, srovnatelnost s literaturou nebo mezi případy (dotazované a jejich odpovědi), nicméně představuje omezení v rámci rozhovoru na oblasti, na které bylo v literatuře poukázané jako klíčové. Snaží se tedy o bližší porozumění jevu, o kterém je popsáno v literatuře (prohlubování literatury nežli o vytvoření nových pojmů, témat, vztahů při budování nové teorie). Sestává z řady pečlivě formulovaných otázek. Pružnost sondování v kontextu situace je omezenější než v jiných typech rozhovorů.

  • Používá se, když je nutné minimalizovat variaci otázek kladených dotazovanému. Redukuje se tak pravděpodobnost, že se data získaná v jednotlivých rozhovorech budou výrazně strukturně lišit.

  • Účelem tohoto typu interview je co nejvíce minimalizovat efekt tazatele na kvalitu rozhovoru. Data z takového interview se snadněji analyzují, protože jednotlivá témata se lehce v přepisu rozhovoru lokalizují.

  • Struktura informací je dána sekvencí otázek. Tím je také umožněna replikace celého průzkumu v jiném časovém okamžiku a jinou skupinou vědců.

  • Tento typ rozhovoru je vhodný, pokud ho nemáme možnost opakovat a máme málo času se dotazovanému věnovat.

  • Použijeme ho i tehdy, když jde o vstupní a závěrečný rozhovor v rámci nějakého intervenčního programu a odpovědi se mají srovnávat.

Témata, do kterých materiál patří