Výzkumné metody v řízení - Vypracované otázky k zápočtu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Konceptualizací se rozumí teorie obsažená v první části práce, kde autor absolventské (diplomové) práce musí vysvětlit všechny pojmy, s kterými pracuje či hodlá pracovat. Hypotézy pak nemohou obsahovat jiné pojmy než ty, které jsou v rámci teoretického textu prezentovány a vysvětleny. Mnoho autorů absolventských (diplomových) prací se dopouští zásadní chyby tím, že v hypotézách pracuje často s pojmy, které nejsou v rámci teorie buď vůbec či dostatečně vysvětleny. Pak hypotéza, se kterou autor pracuje a následně operacionalizuje není platná a vede k chybným a diskutabilním závěrům.
Popište charakteristiky sekundárního a primárního výzkumu.
Sekundární
Existující data nebo výzkumy
Rychlejší přístup k datům
Statistiky, reporty, psané dokumenty, zprávy, články atd.
Levnější €, časově méně náročné, ale obtížné na lokalizaci databází a dolování dat
Možnost odhadu nákladů na výzkum
Zastarávání, platnost a spolehlivost dat, neslučitelnost s cíli a objektem výzkumu
Primární
Provádí se zcela nový výzkum
Používání/vytváření nových dat
Nový pohled na vztahy a problémy
Primární metody výzkumu Jedinečnost dat, kontrola nad spolehlivostí dat a zaměření na cílový objekt/předmět výzkumu
Dražší €, více času
Popište, co se nepoužívá resp. nemá používat/citovat (zdroj dat a informací) u psaní literární rešerše. Napište i důvod, proč?
Učebnice a skripta
Příručky
Publikace uvnitř university: („working papers“)
Příspěvky na konferencích, když nepřinášejí nic nového
Časopisy jako je bulvár apod.
Šedá literatura – semestrální práce, assignmenty, diplomové práce, disertace, MBA
Proč?
Nemůžeme si nikdy být zcela jisti, jestli se ve zdroji nenachází chyby. Je lepší brát informace od již ověřených zdrojů. Šedá literatura – nemá povahu recenzovaných výstupů, mohou tam být chyby)
šedá literatura” - nesmí se citovat slouží jako prvotní nápad, mají nějakou teorii a my se jí můžeme chytit
akademická práce nemá povahu vysloveně recenzovaný tvrdě recenzovaných výstupů, které by procházeli nějakým způsobem recenzními konvami a následné zapracování připomínek na základě recenzentů atd...se zde neděje, takže ve výsledku je ta práce s chybovostí
Popište, jaké jsou základní rozdíly mezi deduktivním a induktivním přístupem ve výzkumu. V čem se nejvíce tyto přístupy liší?
Deduktivní přístup (vysvětlení v teorii nebo její rozšiřování)
vědecké principy přechod z teorie k datům (literární rešerše), potřeba vysvětlit vztahy mezi proměnnými, sběr kvantitativních dat, vysoce strukturovaný a standardizovaný přístup výzkumníkova nezávislost k tomu co je zkoumáno, potřeba vybrat vzorky nebo soubor dat v dostatečné velikosti s cílem generalizace výsledků.
Zjednodušené shrnutí: DEDUKCE - teorie > hypotézy > šetření/měření/pozorování > přijaté / zamítnuté hypotézy /vysvětlení v teorii