otázky-elearning
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Cena za mimořádnou kvalitu
Je v případě nulové cenové elasticity poptávky situace pro prodejce příznivá? Může prodejce tuto skutečnost nějak ovlivnit? Uveďte na příkladu.
Dokonalé neelastická poptávka, svislá zvýšení ceny ponechává poptávané množství nezměněno
Identifikujte a vysvětlete externí a interní faktory ovlivňující cenovou politiku.
Vnitřní faktory:
Marketingové cíle – před sestavení ceny musí firma rozhodnou o své strategii pro vyráběný produkt (maximalizace současného zisku, maximalizace podílu na trhu, získat vedoucí podíl na trhu)
Strategie marketingového mixu – cenu je důležité koordinovat s produktovým designem, distribucí, komunikací, aby vznikl účinný marketingový program
Náklady – sestavují spodní hladinu ceny
Organizace –rozhodnutí managementu
Vnější faktory
Trh a poptávka- poptávka tvoří horní hranici
Vnímání ceny a hodnoty ze strany zákazníka –zákazník rozhoduje, zda je cena produktu správná
Cenová elasticita poptávky –je-li poptávka spíše elastická, bude prodávající uvažovat o snížení ceny (povede k vyšším příjmům)
Vliv ceny na zisk
Ekonomické podmínky –inflace, změna úrokové sazby, recese
Vláda
Porovnejte tři hlavní metody tvorby cen.
Nákladově orientovaná metoda tvorby ceny
Zjištění nákladů spojených s výrobou produktu a zkalkulování míry zisku
Výhody: Relativně jasná pravidla pro stanovení výše ceny, navíc pokryje mi celkové náklady na produkt a zaručuje, že firma bude dosahovat určitou míru zisku i každého vyráběného produktu
Umožňuje získat výhody ze struktury svých nákladů a budovat svou sílu
Nevýhody: neodrážejí reálnou situaci existující na trhu (průběh životního cyklu výrobku, sezonnost aj.), tedy skutečnost, jakou částku jsou ochotni kupující zaplatit
Pro management bude obtížné odhadnout množství výrobků, které by mělo být vyrobeno a prodáno
Metoda ceny podle konkurence
Zřejmě nejjednodušší metodou stanovení ceny
Vychází z předpokladu, že podnik stanovuje ceny vyšší, nižší většinou však stejné jako konkurence
Používá se, když chce firma zachovat status qua na trhu
Pro tuto metodu musí podnik vyhodnotit do jaké míry je její výrobek podobný tomu konkurenčnímu
Výhody: jednoduchost, zákazník vidí na trhu podobné ceny
Nevýhoda: nepřihlíží ke skutečným nákladům na výrobu
Metoda stanovení ceny podle hodnoty vnímané zákazníkem
Novější, vychází z marketingové koncepce
Při stanovení ceny se nevychází z výrobních nákladů, ale pouze z toho jakou hodnotu výrobek nebo služba má pro kupujícího
K vybudování určitého postavení výrobku v představě zákazníka používá firma marketingový mix –rozšiřující efekty výrobku, reklamy, místa prodeje
Zákazník nám sdělí, kolik by byl ochoten za náš produkt zaplatit, cíl maximalizace zisku
Metoda stanovení ceny orientovaná na poptávku