Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




podklady k testu 1 z psychologie - tahák k ostrým testům

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (151.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Genitální období-

(od počátku puberty - přibližně okolo dvanácti let věku):

Období dospívání znamená podle Freuda vlastně reaktivaci sexuálních pudů, které během období latence pouze dřímaly. Dospívající učí odstoupit od svých výhradně egocentrických přístupů a učí se navazovat vzájemně uspokojující vztahy. V tomto konečném stadiu dochází ke sjednocení výsledků dosažených během všech předchozích stadií v konečnou celistvou strukturu osobnosti a při jejich úspěšném průběhu pak v konečném žebříčku pudových hodnot zaujímají podřízená místa.

ROZBAL VŠECHNO | VŠECHNO SBAL

V případě nevyřešení některého z vývojových stadií si nese jedinec s sebou do dospělosti tento konflikt v podobě fixace na toto stadium a omezuje se tak možnost dalšího osobnostního vývoje. Jedinec se pak při stavech tísně vrací (dochází k regresi) ke vývojově mladším způsobům vyrovnávání se se zátěží, které používal v dětství v době nevyřešeného vývojovém stadiu.

Kromě kritiky přehnaného kladení důrazu na sexuální pud, jako na hlavní dynamickou složku osobnosti, kdy byla oslabena pozornost věnovaná vývoji poznávacích schopností dítěte, je nutné připomenout, že při pozorování normálně se vyvíjejících zdravých dětí nebyl pozorován tak zřetelný posun zájmů z jedné tělesné oblasti do druhé. Patrně nejvýraznější teorií, která vznikla v návaznosti na Freudovy psychoanalytické koncepce vypracoval Erik H. Erikson, jehož neopsychoanalytická teorie zaujímá mezi soudobými teoriemi pro výklad duševního vývoje dítěte přední místo.

Eriksonovo pojetí psychosociálního vývoje

Ačkoli se Erikson pokládá za věrného Freudova žáka, je jeho teorie v mnohém zásadně odlišná, předně nepokládá za důležité biologické maturační faktory, ale zdůrazňuje především společenské, historické a kulturní podmínky vývoje dětí. Člověk je tvor společenský a tak také jeho zdravý vývoj je nutně závislý na zdravých sociálních vztazích v jeho nejbližším okolí, na způsobu výchovy, na tom jak bude úspěšné ve škole.

Jeho vývoj je sledem psychosociálních stadií, osmi údobí v životě člověka, v nichž se začleňuje do složitých lidských vztahů. Každé stadium je určeno typickým základním úkolem – konfliktem, až po úspěšném vyřešení takového konfliktu může jedinec zdárně postoupit dále. (skrýt...)

V každém období života tedy potřebuje jedinec získat určité sociální dovednosti a jistoty, aby jeho vývoj mohl dál zdravě pokračovat. Pokud se dítěti z nejrůznějších důvodů nepodaří zvládnout úkoly některého období, je tím ovlivněno i jeho chování v dospělosti. Má problémy i při zvládání úkolů dalších stadií, navíc působí poruchy v osobním a společenském přizpůsobení, pokud např. mladý dospělý člověk nezvládne hlavní úkol své etapy, navázání hlubokého intimního vztahu, bude mít problémy v dalších obdobích péče o děti a bude pravděpodobně i v stáří osamělý. Osm věků člověka, vždy s ústředním konfliktem.

Témata, do kterých materiál patří