Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




podklady k testu 1 z psychologie - tahák k ostrým testům

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (151.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Současně s dozráváním svalové soustavy dítě objeví možnost volit mezi zadržením a pouštěním, objevuje, že o něčem může rozhodovat zcela samo – autonomně. Objevuje svoji vlastní vůli, odlišuje se od ostatních členů rodiny. Experimentuje s jejich vztahy. V tomto období musí být vnější kontrola chování dítěte pevná a ujišťující o jeho hodnotě. Pokud je mu ponechána přílišná volnost, neví si s ní rady, nemá zkušenosti, aby se samo umělo rozhodovat. Pokud je naopak vedeno příliš přísně, rozvíjí se u něho pocity hanby a studu nebo „vzdorovitá nestoudnost”. (skrýt...)

Je-li u dítěte upevňována autonomie a samostatná volba, upevňuje se u něj cit nezávislosti a samostatnosti, schopnosti sebevlády a vynakládání volního úsilí, trvalý pocit dobré vůle a hrdosti. Naopak ze záporné zkušenosti se samostatným rozhodováním, z pocitu nadměrné vnější kontroly se u dítěte objevují pocity studu a zahanbení.

Jak uvádí Erikson, tento základní pocit pochybností o všem, co za sebou zanecháváme, tvoří základ pro pozdější pochybování o všem v dospělosti. I dospělí jedinci zdánlivě zralí a neneurotičtí, vykazují přecitlivělost týkající se možné zahanbující ztráty „tváře” a strach z útoku „zezadu”, jenž je nejen naprosto iracionální, ale může mít i osudný vliv, jestliže podobné pocity ovlivňují např. mezirasovou a mezinárodní politiku!

Iniciativa proti vině (předškolní období)

V předškolním období se setkáváme s dítětem plným iniciativy, dítě náhle „vrůstá do sebe sama”, je tvořivé, více milující, uvolněnější a bystřejší ve svém úsudku. K autonomii je přidávána vlastní iniciativa, která u dítěte s nadbytkem energie způsobuje podnikání, plánování, činorodost, zdolávání překážek na cestě k cíli tam, kde dříve dítě sahalo spíše po vzdorovitosti. Dítě plánuje, pouští se do nových aktivit, plné snahy o úspěch, ale často zažívá i nezdary. Při všech svých tvořivých aktivitách často neumí odhadnout výsledek, dobré úmysly se mění v katastrofy, je na rodičích, aby ocenili především úmysl, pochválili, co se pochválit dá a v klidu pomohli zlikvidovat škody. (skrýt...)

Představte si předškolní dítě, které se aktivně „zapojuje” do domácí práce a zatímco matka přebaluje mladšího sourozence, vytře podlahu v kuchyni neředěným Jarem, rozklepe všechna vejce psovi do misky („zadělává” těsto), popřípadě se stačí ostříhat dohola. Kolik z jeho aktivit asi bude oceněno? Pochválí ho matka, když ve snaze ukonejšit plačícího bratra ho pustí na zem? Je to velká odpovědnost rodičů, uvědomovat si stále dítě jako osobnost, které má svojí cenu právě pro svoje nekonečné aktivity, dotazy a fantazii. Dítě si prostředky své hry a fantazií procvičuje budoucí aspirace.

Tato doba je nejvhodnější pro formování dítěte, které je velice ochotné spolupracovat, sdružovat se s ostatními dětmi, pracovat společně s dospělými a připodobňovat se svým ideálům.

Témata, do kterých materiál patří