Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




podklady k testu 1 z psychologie - tahák k ostrým testům

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (151.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Nebezpečí tohoto stadia tkví v možném vzniku pocitu viny, ať už z vykonaných, nebo pouze zamýšlených činů a cílů, zahanbení při nedostatečným oceněním ze strany dospělých. Je to období, kdy se dítě cítí středem světa a tím také odpovědné za všechny starosti a hádky dospělých. Je velmi důležité a nejen v tomto období, jednoduše dítěti vysvětlovat za co nemůže a snímat z něho neúměrnou vinu, ujišťovat ho o své lásce i když jsme se jako rodiče pohádali, ono za to nemůže. (skrýt...)

Dítě si začíná budovat jakousi morální odpovědnost, může však při dodržování pravidel, která přebírá od rodičů, postupovat natolik striktně, že nejen že začne omezovat samo sebe, ale i své okolí. K nejzávažnějším konfliktům může dojít v okamžiku, kdy dítě zjistí, že rodič, jakožto nositel onoho mravního principu, které nyní dítě převzalo za svůj, se sám dopouští některých přestupků proti němu. Tento původ svědomí, rodičovského principu v jedinci, je patrný až do dospělosti, kdy za určitých okolností se z člověka se stává upjatý moralista, který své úsilí uplatňuje na potlačení iniciativy ostatních.

Snaživost proti méněcennosti (mladší školní věk)

Se vstupem do školy, začíná období, kdy dítě musí zapomenout na svá minulá přání a naděje, jeho fantazie a představivost jsou kroceny a podrobeny zákonům neosobních věcí zejména psaní, čtení a počítání. Je vysoce hodnocena výkonnost dítěte, bez ohledu na to, zda byl úkol pro něho příliš těžký nebo přiměřený. Toto období neznamená přímo sezení ve školní lavici, ale může to být i škola života, dítě se může účastnit na práci dospělých apod. Všechny děti se stávají součástí nějaké systematické výuky, díky níž si osvojují základy technologie, kterou užívají velcí lidé. Poznává účel a produktivitu, učí se vytrvalé a systematické práci, píli. Vytváří v sobě pocit snaživosti, hranice jeho já zahrnuje i nástroje a dovednosti, princip práce ho učí získávat potěšení z práce dovršené díky stálé pozornosti a vytrvalé píli.

Na tomto stupni je dítě ohrožováno pocitem nedostatečnosti a méněcennosti, pokud je hodnoceno přísně „spravedlivě” podle svých výkonů, bez ohledu na své schopnosti či snahu. Jestliže si zoufá nad svými dovednostmi, pokládá se za odsouzené k nedostatečnosti, méněcennosti. Takové děti se pak stáhnou zpět do prostředí rodiny, která je na výkony méně zaměřená a i dospělém věku mají zábrany se zapojit do činností ostatních. (skrýt...)

Je důležitým úkolem dospělých odhadnout schopnosti dítěte (i za pomoci odborného vyšetření) a zařídit aby úkoly, které jsou na dítě kladeny byly s určitým úsilím splnitelné. Ve škole jsou kladeny velké nároky na podřídivost, bohužel jsou ve většině našich škol potlačovány tvořivé schopnosti dítěte (mimo některých alternativních, svobodných škol), současně je očekáváno, že se dítě bude umět prosadit mezi vrstevníky, je očekávána schopnost plnit své úkoly, postarat se o sebe - obléci se dost rychle, dojít si samostatně na WC, ev. umět se o sebe postarat ve školní jídelně, navíc se vyžadují schopnosti intelektové na určité úrovni, obratnost v kreslení, schopnost rozlišovat stranově podobné tvary písmenek atd. Není divu, že mnoho hravějších a tvořivějších dětí i nadprůměrně nadaných má pak v běžné první třídě problémy, přestane si věřit a často ho tato nedůvěra ve své schopnosti provází životem a jen obtížně se v dospělém věku prosazuje. A což pokud jsou schopnosti dítěte nerovnoměrně rozvinuté, neobratně kreslí, je dříve unavené, protože je celkově slabší nebo se hůře soustřeďuje! I proto jsou důležité vyšetření zralosti dítěte pro školu. Nejde o známky, ale o mnohem důležitější a křehčí důvěru dítěte ve své schopnosti.

Témata, do kterých materiál patří