podklady k testu 1 z psychologie - tahák k ostrým testům
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ideologická mysl tohoto věku hledá spojitost mezi morálkou dítěte a etikou dospělého světa. Hledá protoujištění v rituálech, vyznáních, programech, v čemkoli, co mu umožní řídit jeho identitu, smysl jeho života i celého lidstva. I adolescentní láska přispívá k ujasňování svého vlastního obrazu tím, že jedinec se projikuje do partnera a pak skrze něj si ujasňuje svůj vlastní obraz.
Nalezená identita pramení z propojení dřívějších totožností, dává dospívajícímu důvěru, že jeho sebepojetí odpovídá tomu, jak ho vnímají druzí... „Musejí být schopni sami sebe přesvědčit, že ti, kdo jsou úspěšní v očekávaném dospělém světě, berou na svá ramena závazek proto, aby byli těmi nejlepšími...”
Intimnost proti izolaci (mladá dospělost)
I v tomto období jsou podrobeny zatěžkávací zkoušce výsledky minulého vývoje. Nově nabytá identita mladého člověka, se vynořuje z úsilí o vlastní totožnost a v tvrdošíjném lpění na ní, je nyní připravena splynout s identitou ostatních, čelit strachu ze ztráty vlastního já i v situacích, kdy je nutné od sebe sama odstoupit, což vyžaduje i významné oběti a kompromisy. Mladý dospělý člověk, je nyní připraven pro intimnost, je zralý odevzdat se konkrétním citovým vztahům v partnerství a vyvinout etickou sílu vytrvat v takových odevzdáních i když mohou vyžadovat významné oběti a kompromisy.
Pokud se jedinec cítí být ohrožován ostatními lidmi, pokud se mu zdá, že příliš zasahují do identity, počne se u něj projevovat sklon k izolaci. Nebezpečí spočívá v tom, že se mohou tyto protichůdné vztahy realizovat vůči stejným lidem. Nyní nastává čas pro plné vyvinutí schopnosti spojit se v důvěrném citovém vztahu s partnerem. Erikson uvádí předpoklady pro úspěšnost takového vztahu:
1. vzájemnost orgasmu
2. s milovaným partnerem
3. opačného pohlaví
4. s nímž jsme schopni a ochotni si vzájemně důvěřovat
5. a s nímž jsme schopni a ochotni regulovat cykly práce, plození, rekreace
6. tak, aby byla zajištěna i potomstvu všechna stadia uspokojivého vývoje.
Někdy se ze strachu z neúspěchu se jedinec vyhýbá možnostem navázat intimní vztah a pokud se někdo ze strachu ze ztráty vlastního já, vyhne takovým zkušenostem, vede to k hlubokému pocitu izolace a potom pohroužení do vlastního nitra. Ani případ tzv. izolace ve dvou nepřipraví člověka na další období vývoje.
Generativita proti stagnaci (zralá dospělost)
V tomto období se rozvíjí zájem o plození, o poskytování péče druhým, o tvoření a vedení příští generace. Nejen dítě potřebuje péči a lásku, ale i dospělý jedinec potřebuje cítit, že je potřebný, užitečný. Dospělý člověk potřebuje, aby ho někdo potřeboval, a zralost znamená schopnost dávat, pečovat, přesahovat sebe sama. Tuto potřebu uspokojuje péčí o novou generaci potomků. Ti jedinci, kteří děti ze zdravotních nebo z profesních důvodů mít nemohou, pak uplatňují tento pud v tvořivé činnosti, v produktivitě. Lidé, kteří jsou neschopni být tímto způsobem prospěšní svému okolí, pociťují stagnaci a ochuzení.