RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Průřezové téma Výchova demokratického občana má blízkou vazbu především na vzdělávací
oblast Člověk a společnost, v níž jsou tematizovány principy demokracie a demokratického
Část C
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
MŠMT Praha 2015
129
rozhodování a řízení, lidská a občanská práva, ve kterých se klade důraz na participaci jednotlivců –
občanů na společenském a politickém životě demokratické společnosti. Ve vzdělávací oblasti Člověk
a jeho svět se uplatňuje v tématech zaměřených na vztah k domovu a vlasti.
Realizace průřezového tématu Výchova demokratického občana bude v případě žáků s lehkým
mentálním postižením zaměřena především na utváření:
sebeúcty, sebedůvěry a samostatnosti;
úcty k zákonu;
úcty k hodnotám, jako je svoboda, spravedlnost, solidarita, odpovědnost, tolerance;
aktivního postoje v obhajování a dodržování lidských práv a svobod;
ohleduplnosti a ochoty pomáhat slabším;
respektu ke kulturním, etnickým a jiným odlišnostem;
empatie, schopnosti aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování.
Výuka bude rozvíjet disciplinovanost a sebekritiku, schopnost zaujmout vlastní stanovisko
v pluralitě názorů a dovednosti asertivního jednání i schopnosti kompromisu. Utváření znalostí
a dovedností těchto žáků bude zohledňovat jejich individuální možnosti.
Průřezové téma má vazbu i na ostatní vzdělávací oblasti, zejména pak na ty, v nichž se
tematizuje vztah k sobě samému i ostatním lidem, k okolnímu prostředí, k normám i hodnotám.
Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka