Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




RVP ZV 2016

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.76 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Osmiletá  gymnázia  musejí  na  nižším  stupni  zařadit  do  vzdělávacího  obsahu  všechna  průřezová  témata  RVP  ZV. 
Z toho průřezové  téma  Výchova  demokratického  občana  musejí  zařadit  celé,  z ostatních  průřezových  témat  RVP  ZV 
musí  škola  zařadit  alespoň  některé  tematické  okruhy  tak,  aby  žáky  připravila  na  realizaci  tematických  okruhů 
průřezových témat obsažených v RVP G. 

Část C 

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání 

MŠMT Praha 2015 

 126 

6.1  OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA 

Charakteristika průřezového tématu  

Průřezové téma  Osobnostní  a sociální výchova v základním vzdělávání akcentuje formativní 

prvky,  orientuje  se  na  subjekt  i  objekt,  je  praktické  a  má  každodenní  využití  v  běžném  životě. 
Reflektuje osobnost žáka, jeho individuální potřeby i zvláštnosti. Jeho smyslem je pomáhat každému 
žákovi utvářet praktické životní dovednosti. 

Specifikem  Osobnostní  a  sociální  výchovy  je  to,  že  se  učivem  stává  sám  žák,  stává  se  jím 

konkrétní  žákovská  skupina  a  stávají  se jím  více  či méně  běžné  situace  každodenního  života. Jejím 
smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých 
vztazích k sobě samému i k dalším lidem a světu. 

Vztah Osobnostní a sociální výchovy  ke vzdělávací oblasti  Jazyk a jazyková komunikace je 

založen na samotném faktu komunikační podstaty jazyka s tím, že se zaměřuje na každodenní verbální 
komunikaci jako klíčový nástroj jednání v různých životních situacích. Prohlubuje vztah mezi verbální 
a  neverbální  složkou  komunikace  a  rozšiřuje  specifické  aplikace  jazyka  o  sociální  dovednosti. 
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět lze naplňovat prostřednictvím témat směřujících k sebepoznání, 
zdravému  sebepojetí,  seberegulaci  a  k  udržení  psychického  zdraví  –  psychohygieně,  komunikaci, 
mezilidským  vztahům.  Úzká  je  vazba  ke  vzdělávací  oblasti  Člověk  a  společnost,  a  to  k  Výchově 
k občanství a k jejím částem Člověk ve společnosti, Člověk jako jedinec. Konkrétně k tématům lidská 
setkání,  vztahy  mezi  lidmi,  zásady  lidského  soužití  (Člověk  ve  společnosti)  a  podobnost  a odlišnost 
lidí, vnitřní svět člověka, osobní rozvoj (Člověk jako jedinec). Všechna tato témata jsou v Osobnostní 
a sociální výchově vnímána jako samostatná. Osobnostní a sociální výchova klade důraz na získávání 
praktických dovedností spjatých s uvedenými tématy. Vazba ke vzdělávací oblasti Člověk a příroda se  týká  evoluce  lidského  chování,  zvířecí  a  lidské  komunikace  a  seberegulujícího  jednání  jako 
základního  ekologického  principu.  Nabízí  též  možnosti  rozvoje  emocionálních  vztahů,  osobních 
postojů a praktických dovedností ve vztahu k přírodnímu prostředí. Vazba na vzdělávací oblast Umění 
a kultura 
se týká především společného zaměření na rozvoj smyslového vnímání, kreativity, vnímání 
a utváření mimouměleckého estetična – jako např. estetiky chování a mezilidských vztahů a chápání 
umění jako prostředku komunikace a osvojování si světa. V Osobnostní a sociální výchově lze účinně 
využít různé postupy dramatické výchovy. Doplňující vzdělávací obor Dramatická výchova užívá jako 
základní metody nástroje dramatické a inscenační tvorby,  Osobnostní a sociální výchova vedle toho 
užívá i tréninkové postupy sociálně psychologické povahy, které nemají divadelní podstatu. Propojení 
se vzdělávací oblastí Člověk a zdraví je vhodné v tématech reflektujících fyzickou stránku člověka, 
sociální  vztahy,  komunikaci  a  rozhodování  v  běžných  i vypjatých  situacích.  Osobnostní  a  sociální 
výchova  tak  může  napomoci  k  získání  dovedností  vztahujících  se  ke  zdravému  duševnímu 
a sociálnímu  životu.  Rovněž  přispívá  k  realizaci  vzdělávací  oblasti  Člověk  a  svět  práce,  zejména 
zdokonalováním  dovedností  týkajících  se  spolupráce  a komunikace  v  týmu  a  v  různých  pracovních 
situacích.  

Témata, do kterých materiál patří