RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Osmiletá gymnázia musejí na nižším stupni zařadit do vzdělávacího obsahu všechna průřezová témata RVP ZV.
Z toho průřezové téma Výchova demokratického občana musejí zařadit celé, z ostatních průřezových témat RVP ZV
musí škola zařadit alespoň některé tematické okruhy tak, aby žáky připravila na realizaci tematických okruhů
průřezových témat obsažených v RVP G.
Část C
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
MŠMT Praha 2015
126
6.1 OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Charakteristika průřezového tématu
Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova v základním vzdělávání akcentuje formativní
prvky, orientuje se na subjekt i objekt, je praktické a má každodenní využití v běžném životě.
Reflektuje osobnost žáka, jeho individuální potřeby i zvláštnosti. Jeho smyslem je pomáhat každému
žákovi utvářet praktické životní dovednosti.
Specifikem Osobnostní a sociální výchovy je to, že se učivem stává sám žák, stává se jím
konkrétní žákovská skupina a stávají se jím více či méně běžné situace každodenního života. Jejím
smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých
vztazích k sobě samému i k dalším lidem a světu.
Vztah Osobnostní a sociální výchovy ke vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace je
založen na samotném faktu komunikační podstaty jazyka s tím, že se zaměřuje na každodenní verbální
komunikaci jako klíčový nástroj jednání v různých životních situacích. Prohlubuje vztah mezi verbální
a neverbální složkou komunikace a rozšiřuje specifické aplikace jazyka o sociální dovednosti.
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět lze naplňovat prostřednictvím témat směřujících k sebepoznání,
zdravému sebepojetí, seberegulaci a k udržení psychického zdraví – psychohygieně, komunikaci,
mezilidským vztahům. Úzká je vazba ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost, a to k Výchově
k občanství a k jejím částem Člověk ve společnosti, Člověk jako jedinec. Konkrétně k tématům lidská
setkání, vztahy mezi lidmi, zásady lidského soužití (Člověk ve společnosti) a podobnost a odlišnost
lidí, vnitřní svět člověka, osobní rozvoj (Člověk jako jedinec). Všechna tato témata jsou v Osobnostní
a sociální výchově vnímána jako samostatná. Osobnostní a sociální výchova klade důraz na získávání
praktických dovedností spjatých s uvedenými tématy. Vazba ke vzdělávací oblasti Člověk a příroda se týká evoluce lidského chování, zvířecí a lidské komunikace a seberegulujícího jednání jako
základního ekologického principu. Nabízí též možnosti rozvoje emocionálních vztahů, osobních
postojů a praktických dovedností ve vztahu k přírodnímu prostředí. Vazba na vzdělávací oblast Umění
a kultura se týká především společného zaměření na rozvoj smyslového vnímání, kreativity, vnímání
a utváření mimouměleckého estetična – jako např. estetiky chování a mezilidských vztahů a chápání
umění jako prostředku komunikace a osvojování si světa. V Osobnostní a sociální výchově lze účinně
využít různé postupy dramatické výchovy. Doplňující vzdělávací obor Dramatická výchova užívá jako
základní metody nástroje dramatické a inscenační tvorby, Osobnostní a sociální výchova vedle toho
užívá i tréninkové postupy sociálně psychologické povahy, které nemají divadelní podstatu. Propojení
se vzdělávací oblastí Člověk a zdraví je vhodné v tématech reflektujících fyzickou stránku člověka,
sociální vztahy, komunikaci a rozhodování v běžných i vypjatých situacích. Osobnostní a sociální
výchova tak může napomoci k získání dovedností vztahujících se ke zdravému duševnímu
a sociálnímu životu. Rovněž přispívá k realizaci vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, zejména
zdokonalováním dovedností týkajících se spolupráce a komunikace v týmu a v různých pracovních
situacích.