RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Výchova demokratického občana má vybavit žáka základní úrovní občanské gramotnosti. Ta
vyjadřuje způsobilost orientovat se ve složitostech, problémech a konfliktech otevřené, demokratické
a pluralitní společnosti. Její získání má žákovi umožnit konstruktivně řešit problémy se zachováním
své lidské důstojnosti, respektem k druhým, ohledem na zájem celku, s vědomím svých práv
a povinností, svobod a odpovědností, s uplatňováním zásad slušné komunikace a demokratických
způsobů řešení.
Průřezové téma v základním vzdělávání využívá ke své realizaci nejen tematické okruhy, ale
i zkušenosti a prožitky žáků, kdy celkové klima školy (vztahy mezi všemi subjekty vzdělávání
založené na spolupráci, partnerství, dialogu a respektu) vytváří demokratickou atmosféru třídy,
sloužící jako „laboratoř demokracie“. V ní jsou žáci více motivováni k uplatňování svých názorů
v diskusích a k možnosti demokraticky se podílet na rozhodnutích celku, společenství, komunity.
Zároveň si sami na sobě mohou nejen ověřit význam dodržování pravidel, eventuálně se v zájmu
spravedlnosti podílet na vytváření pravidel nových, ale i to, jak je důležité se o udržování demokracie
starat, protože překročení hranice k anarchii či naopak k despotismu je neustále přítomným
nebezpečím. Tato zkušenost pak rozvíjí schopnost kritického myšlení.