Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




RVP ZV 2016

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.76 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Mediální výchova má vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti. Ta zahrnuje jednak 

osvojení si některých základních poznatků o fungování a společenské roli současných médií (o jejich 
historii,  struktuře  fungování),  jednak  získání  dovedností  podporujících  poučené,  aktivní  a  nezávislé 
zapojení  jednotlivce  do  mediální  komunikace.  Především  se  jedná  o  schopnost  analyzovat  nabízená 
sdělení,  posoudit jejich  věrohodnost  a  vyhodnotit jejich  komunikační  záměr,  popřípadě je  asociovat 
s jinými  sděleními;  dále  pak  orientaci  v  mediovaných  obsazích  a  schopnost  volby  odpovídajícího 
média jako prostředku pro naplnění nejrůznějších potřeb – od získávání informací přes vzdělávání až 
po naplnění volného času. 

Mediální výchova má blízkou vazbu na vzdělávací oblast Člověk a společnost, zejména tím, že 

se  média jako  sociální  instituce  podílejí  na  utváření  podob  a  hodnot  moderní  doby,  umožňují  hledat 
paralely  mezi  minulými  a  současnými  událostmi  a  porovnávat  jevy  a  procesy  v  evropském 
i celosvětovém měřítku. Mediální výchova je zaměřena na systematické vytváření kritického odstupu 
od  mediovaných  sdělení  a  na  schopnost  interpretovat  mediální  sdělení  z  hlediska  jeho  informační 
kvality  (zpravodajství  z  hlediska  významu  a  věrohodnosti  zprávy  a  události,  reklamu  z  hlediska 
účelnosti  nabízených  informací  apod.).  Propojení  se  vzdělávací  oblastí  Jazyk  a  jazyková 
komunikace
 se týká zejména vnímání mluveného i psaného projevu, jeho stavby, nejrůznějších typů 
obsahů  a uplatňování  odpovídající  škály  výrazových  prostředků.  Osvojení  základních  pravidel 
komunikace,  dialogu  a  argumentace.  V  rámci  vzdělávací  oblasti  Informační  a  komunikační 
technologie
 se jedná o využívání tištěných i digitálních dokumentů jako zdrojů informací. Pozornost 
se  obrací  k  věcné  správnosti  a  přesnosti  sdělení,  a  to  jak  kritickou  analýzou  existujících  textů,  tak 
vlastní produkcí a utvářením návyku ověřovat si co nejdůkladněji veškeré údaje. Vztah ke vzdělávací 
oblasti Umění a kultura je založen na vnímání specifické „řeči“ znakových kódů, jež média užívají, 
a jejich kombinací, a to nejen přirozeného jazyka, ale i obrazu a zvuku. Přispívá ke schopnosti vnímat, 
interpretovat a kriticky hodnotit artefakty umělecké i běžné mediální produkce. 

Témata, do kterých materiál patří