RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Mediální výchova má vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti. Ta zahrnuje jednak
osvojení si některých základních poznatků o fungování a společenské roli současných médií (o jejich
historii, struktuře fungování), jednak získání dovedností podporujících poučené, aktivní a nezávislé
zapojení jednotlivce do mediální komunikace. Především se jedná o schopnost analyzovat nabízená
sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr, popřípadě je asociovat
s jinými sděleními; dále pak orientaci v mediovaných obsazích a schopnost volby odpovídajícího
média jako prostředku pro naplnění nejrůznějších potřeb – od získávání informací přes vzdělávání až
po naplnění volného času.
Mediální výchova má blízkou vazbu na vzdělávací oblast Člověk a společnost, zejména tím, že
se média jako sociální instituce podílejí na utváření podob a hodnot moderní doby, umožňují hledat
paralely mezi minulými a současnými událostmi a porovnávat jevy a procesy v evropském
i celosvětovém měřítku. Mediální výchova je zaměřena na systematické vytváření kritického odstupu
od mediovaných sdělení a na schopnost interpretovat mediální sdělení z hlediska jeho informační
kvality (zpravodajství z hlediska významu a věrohodnosti zprávy a události, reklamu z hlediska
účelnosti nabízených informací apod.). Propojení se vzdělávací oblastí Jazyk a jazyková
komunikace se týká zejména vnímání mluveného i psaného projevu, jeho stavby, nejrůznějších typů
obsahů a uplatňování odpovídající škály výrazových prostředků. Osvojení základních pravidel
komunikace, dialogu a argumentace. V rámci vzdělávací oblasti Informační a komunikační
technologie se jedná o využívání tištěných i digitálních dokumentů jako zdrojů informací. Pozornost
se obrací k věcné správnosti a přesnosti sdělení, a to jak kritickou analýzou existujících textů, tak
vlastní produkcí a utvářením návyku ověřovat si co nejdůkladněji veškeré údaje. Vztah ke vzdělávací
oblasti Umění a kultura je založen na vnímání specifické „řeči“ znakových kódů, jež média užívají,
a jejich kombinací, a to nejen přirozeného jazyka, ale i obrazu a zvuku. Přispívá ke schopnosti vnímat,
interpretovat a kriticky hodnotit artefakty umělecké i běžné mediální produkce.