RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Na realizaci průřezového tématu se podílí většina vzdělávacích oblastí. Postupným
propojováním, rozšiřováním, upevňováním i systematizací vědomostí a dovedností získávaných
v těchto oblastech umožňuje Environmentální výchova utváření integrovaného pohledu. Každá
z oblastí má svůj specifický význam v ovlivňování racionální stránky osobnosti i ve vlivu na stránku
emocionální a volně aktivní. Ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět poskytuje průřezové téma
ucelený elementární pohled na okolní přírodu i prostředí. Učí pozorovat, citlivě vnímat a hodnotit
důsledky jednání lidí, přispívá k osvojování si základních dovedností a návyků aktivního odpovědného
přístupu k prostředí v každodenním životě. V maximální míře využívá přímé kontakty žáků s okolním
Část C
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
MŠMT Praha 2015
135
prostředím a propojuje rozvíjení myšlení s výrazným ovlivňováním emocionální stránky osobnosti
jedince. Ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda zdůrazňuje pochopení objektivní platnosti základních
přírodních zákonitostí, dynamických souvislostí od nejméně složitých ekosystémů až po biosféru jako
celek, postavení člověka v přírodě a komplexní funkce ekosystémů ve vztahu k lidské společnosti, tj.
pro zachování podmínek života, pro získávání obnovitelných zdrojů surovin a energie i pro
mimoprodukční hodnoty (inspiraci, odpočinek). Klade základy systémového přístupu zvýrazňujícího
vazby mezi prvky systémů, jejich hierarchické uspořádání a vztahy k okolí. Ve vzdělávací oblasti
Člověk a společnost průřezové téma odkrývá souvislosti mezi ekologickými, technicko-
ekonomickými a sociálními jevy s úrazem na význam preventivní obezřetnosti v jednání a další
principy udržitelnosti rozvoje. Ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví se téma dotýká problematiky
vlivů prostředí na vlastní zdraví i na zdraví ostatních lidí. V souvislosti s problémy současného světa
vede k poznání důležitosti péče o přírodu při organizaci masových sportovních akcí. Ve vzdělávací
oblasti Informační a komunikační technologie umožňuje průřezové téma aktivně využívat výpočetní
techniku (internet) při zjišťování aktuálních informací o stavu prostředí, rozlišovat závažnost
ekologických problémů a poznávat jejich propojenost. Komunikační technologie podněcují zájem
o způsoby řešení ekologických problémů možností navazovat kontakty v této oblasti a vyměňovat si
informace v rámci kraje, republiky, EU a světa. Vzdělávací oblast Umění a kultura poskytuje
Environmentální výchově mnoho příležitostí pro zamýšlení se nad vztahy člověka a prostředí,
k uvědomování si přírodního i sociálního prostředí jako zdroje inspirace pro vytváření kulturních
a uměleckých hodnot a přispívá k vnímání estetických kvalit prostředí. Propojení průřezového tématu
se vzdělávací oblastí Člověk a svět práce se realizuje prostřednictvím konkrétních pracovních aktivit
ve prospěch životního prostředí. Umožňuje poznávat význam a role různých profesí ve vztahu
k životnímu prostředí.