RVP ZV 2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Průřezové téma Multikulturní výchova v základním vzdělávání umožňuje žákům seznamovat se
s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami. Na pozadí této rozmanitosti si pak žáci
mohou lépe uvědomovat i svoji vlastní kulturní identitu, tradice a hodnoty.
Multikulturní výchova zprostředkovává poznání vlastního kulturního zakotvení a porozumění
odlišným kulturám. Rozvíjí smysl pro spravedlnost, solidaritu a toleranci, vede k chápání
a respektování neustále se zvyšující sociokulturní rozmanitosti. U menšinového etnika rozvíjí jeho
kulturní specifika a současně poznávání kultury celé společnosti, majoritní většinu seznamuje se
základními specifiky ostatních národností žijících ve společném státě, u obou skupin pak pomáhá
nacházet styčné body pro vzájemné respektování, společné aktivity a spolupráci.
Multikulturní výchova se hluboce dotýká i mezilidských vztahů ve škole, vztahů mezi učiteli
a žáky, mezi žáky navzájem, mezi školou a rodinou, mezi školou a místní komunitou. Škola jako
prostředí, v němž se setkávají žáci z nejrůznějšího sociálního a kulturního zázemí, by měla zabezpečit
takové klima, kde se budou všichni cítit rovnoprávně, kde budou v majoritní kultuře úspěšní i žáci
minorit a žáci majority budou poznávat kulturu svých spolužáků – příslušníků minorit. Tím přispívá
k vzájemnému poznávání obou skupin, ke vzájemné toleranci, k odstraňování nepřátelství a předsudků
vůči „nepoznanému“.